Veelgestelde vragen

Wil jij graag weten waar jij je ESTA kan aanvragen? Hoe is de camperverzekering geregeld? Is een eerste hotelovernachting verplicht? Of hoe kom je erachter of je betaling goed is ontvangen? Wanneer krijg ik mijn reispapieren? Op meer dan 100 veelgestelde vragen vind je hier de antwoorden terug!

 

 

Algemene vragen

Wil je meer weten over algemene vragen zoals of je een afspraak kan maken met ons, wat het verschil is tussen camperreis 'op maat' en een pakketreis, wanneer je de bevestiging of bijvoorbeeld de reisbescheiden ontvangt? 
Q: Kan ik een afspraak maken om een camperreis te bespreken?
A: Het is mogelijk om met een één van onze adviseurs te spreken over jouw reisplannen. Je kunt hiervoor telefonisch een afspraak maken. Bekijk onze openingstijden en contactgegevens. Veel informatie vind je ook op onze website én in de veelgestelde vragen. Ook kun je een van onze inspiratiedagen bezoeken. Het is helaas niet mogelijk een afspraak te maken wanneer het gaat om een zgn. ‘wegbrengspecial / testdrive/ oneway special. Bekijk hiervoor bij de veelgestelde vragen

Q: Kan ik een camper ook bezichtigen? 
A: Travelhome heeft standaard een camper bij het kantoor staan die je kunt komen bekijken om alvast een voorproefje te nemen. De camper die bij ons altijd op kantoor staat is de MH-23-25S van Fraserway, dit model hebben bijna alle verhuurders in Amerika en Canada in hun aanbod. Daarnaast staat de C25 van Cruise America/Cruise Canada ook een groot gedeelte van het jaar bij ons op kantoor. Voor het bezichtigen van de camper maak je een afspraak. Het is helaas niet mogelijk om een proefrit te maken.

Q: Wat zijn inspiratiedagen? En wanneer zijn deze dagen?
A: Tijdens inspirerende korte presentaties vertellen onze medewerkers en een aantal van onze ervaren reizigers je alle ins en outs over onze bestemmingen en over het reizen met een camper. Op de reismarkt vertellen onze reisexperts je alles over onze bestemmingen en ons camperaanbod. Ook laten ervaren reizigers hun fotoboeken zien en staan zij te popelen om hun tips met jou te delen. Natuurlijk zijn er échte huurcampers aanwezig, om van binnen en buiten te bekijken.
Wat zijn de mooiste campings in West-Amerika? Waar in Canada kun je het beste beren spotten? Welke wandelingen zijn de moeite waard? Antwoorden hierop kun je verwachten tijdens de inspiratiedagen. Wanneer deze dagen zijn, kun je vinden op onze evenementenpagina

Q: Wat is het verschil tussen een reis ‘op maat’ en een pakketreis? Kunnen we hiervan afwijken?
A: Het grootste verschil tussen een reis ‘op maat’ en een pakketreis zit hem in de vertrekdata, reisduur en locaties. Op onze website vind je standaard veel verschillende pakketreizen deze hebben vaste vertrekdata, reisduur en ophaal- en inleverlocaties. Bij elke pakketreis vind je in de voorwaarden terug of verlenging mogelijk is, inkorten van een pakketreis is in de meeste gevallen ook mogelijk. Tevens kun je een pakketreis ook vaak uitbreiden met een stopover in bijvoorbeeld New York of Toronto. Wanneer je geen pakketreis vindt die bij je wensen aansluit of we hebben geen pakketreis naar jouw reisbestemming, kun je het beste je wensen doorsturen via een reisvoorstelformulier.

Q: Heeft Travelhome nog meer vestigingen dan alleen Geldrop? 
A: Travelhome heeft één vestiging. Bekijk de adresgegevens én routebeschrijving.

Q: Hoe maak ik een reservering/boeking? 
A: Een reservering van een reisvoorstel kun je uitsluitend online doen via de pagina waar je jouw reisvoorstel kunt inzien. Hier staat een knop ‘Reserveer dit reisvoorstel’. Door alle stappen door te lopen maak je uiteindelijk een definitieve boeking. 

Q: Is mijn boeking definitief? 
A: Ja, wanneer je op definitieve boeking hebt geklikt is het een definitieve boeking. Wanneer wij deze hebben ontvangen, gaan we de gekozen reisonderdelen aanvragen. Mocht bijvoorbeeld een vluchttarief of gekozen campertype niet meer beschikbaar zijn, nemen wij altijd contact met je op om de alternatieven te bespreken.

Q: Wanneer krijg ik de bevestiging? 
A: Je ontvangt na boeking op de eerst volgende werkdag een ontvangstbevestiging. Hierin staat meer informatie over het vervolg van de boeking. Daarna wanneer alle reisonderdelen voor je geboekt staan, ontvang je een reserveringsbevestiging. 

Q: Wanneer krijg ik de factuur? 
A: De factuur volgt direct na de reserveringsbevestiging, wanneer alle reisonderdelen zijn geboekt en gecontroleerd. 

Q: Hoe kan ik betalen? En wanneer moet ik dit precies doen? 
A: .Betalingen kunnen uitsluitend per bank betaald worden. Contante betalingen, betalingen via PayPal en betalingen per creditcard kunnen helaas niet geaccepteerd worden. Op de factuur staat de vervaldatum waarop de reis betaald moet zijn.

Q: Is mijn betaling goed ontvangen?
A: Via de persoonlijke pagina welke je van ons ontvangen hebt bij de factuur kun je meer informatie over de betalingen terugvinden. Je ontvangt van ons geen bevestiging van betaling.

Q: Wanneer kan ik mijn reisbescheiden verwachten? 
A:  De reisbescheiden zullen circa 14 à 9 dagen voor vertrek verzonden worden, (na ontvangst van de volledige betaling). Wanneer je een volledige reis bij ons geboekt hebt, ontvang je deze informatie per post. Wanneer je enkel camperhuur bij ons hebt geboekt, ontvang je het campervoucher per e-mail.

Q: Als ik nog iets wil wijzigen of toevoegen aan mijn boeking? Kan dat dan zomaar? 
A: Wijzigingen of toevoegingen aan een bestaande reservering kan in overleg met een van onze reisexperts geregeld worden. Hiervoor worden wijzigingskosten c.q. administratiekosten in rekening gebracht. Tevens de eventuele extra kosten vanuit de leveranciers. 

Q: Wat moet ik doen als ik de reis moet annuleren?
A: Wij hebben te allen tijde een schriftelijke annulering nodig. Je stuurt dit per e-mail naar backoffice@travelhome.nl met vermelding van je boekingsnummer. Uiteraard kun je altijd telefonisch contact met ons opnemen, maar wij hebben voor een annulering dit schriftelijk nodig.

Q: Ik heb schade gereden tijdens de camperreis, wat nu?
A: Wanneer je gekozen hebt voor de No Risk camperverzekering van ANWB Verzekeren is het mogelijk om de gemaakte kosten te claimen bij ANWB Verzekeren. Meer informatie over het indienen van deze schade tref je aan in het schadeformulier.
 

Wegbrengcampers

Wanneer komen de nieuwe wegbrengcampers? In welke reisperiode worden de nieuwe wegbrengcampers aangeboden? Kan ik daarvoor op een wachtlijst komen te staan? Wat is Run of Fleet?

Q: Wat is een nieuwe wegbrengcamper?
A: Ieder jaar hebben enkele verhuurders in Amerika en af en toe ook in Canada een (groot) aantal nieuwe campers. Deze campers worden afgeleverd vanuit de fabriek, welke vrijwel altijd nabij Chicago gelegen is. De campers moeten van de fabriek worden verplaatst naar de verhuurlocaties in o.a. West-Amerika en Florida, vanaf waar deze vervolgens verhuurd gaan worden. Voor het wegbrengen van de campers heeft de verhuurder jouw hulp nodig, in samenwerking met de verhuurders biedt Travelhome daarom nieuwe wegbrengcamperreizen. Je test tijdens de reis de gloednieuwe camper en er wordt van jou gevraagd eventuele zaken die nog niet helemaal in orde zijn te melden, zodat deze verholpen kunnen worden voordat de campers verhuurd gaan worden.

Q: In welke reisperiode worden de nieuwe wegbrengcampers aangeboden?
A: De meeste specials worden aangeboden voor vertrek in de vroege voorjaarsperiode (februari t/m april). Dit omdat de verhuurders de intentie hebben de campers voordat het hoogseizoen begint op de juiste plaats te hebben. 

Q: Waar kan ik het huidige aanbod van nieuwe wegbrengcampers terugvinden?
A: Onder de bestemmingen Amerika en Canada onder het tabblad Reizen de lopende nieuwe wegbrengcampers terugvinden. Het kan zijn dat momenteel geen enkele special op de website staat, normaliter zijn de reizen namelijk snel uitverkocht en staan ze slechts voor beperkte tijd online. Bij iedere nieuwe wegbrengcamperreis wordt direct een digitale nieuwsbrief verstuurd. Wanneer je jezelf hierop abonneert blijf je op de hoogte van de nieuwste reizen voor het komende seizoen. De eerste aanbieding voor het komende seizoen wordt omstreeks juni/juli verwacht, in het najaar en in de winter volgt naar verwachting de rest. Het is niet bekend hoeveel verhuurders wegbrengcampers en/of testdrives gaan aanbieden komende seizoen. Hetzelfde geldt voor het aantal campers en de bestemmingen. 

Q: Hoe kan ik een nieuwe wegbrengcamper boeken?
A: Op de website klik je bij de reis die je wil boeken op de groene button met de prijs van de reis van je keuze. Op het boekingsformulier dat volgt vul je de gevraagde gegevens in. Bij nieuwe wegbrengcampers wordt soms gevraagd om een tweede en derde keus voor wat betreft de inleverlocatie, wij vragen je deze keuzes in het opmerkingenveld in te vullen. Na het doorlopen van het formulier ga je akkoord met de reisvoorwaarden en de extra aanvullende (annulerings)voorwaarden die voor de nieuwe wegbrengcampers gelden. Via de boekingsbutton geef je opdracht tot het reserveren van de reis. Je ontvangt hierna een automatische ontvangstbevestiging dat jouw boeking in behandeling genomen is. 
Wanneer een bestemming reeds volgeboekt is, zal in overleg met jou, indien mogelijk, een alternatief besproken worden. Wanneer de vliegreis en/of camperhuur onverhoopt niet meer beschikbaar zijn, en er is geen alternatief mogelijk, wordt de overeenkomst ontbonden en zijn er geen kosten en/of restituties van toepassing.

Q: Is mijn boeking definitief? 
A: Ja, wanneer je op definitieve boeking hebt geklikt is het een definitieve boeking. Wanneer wij deze hebben ontvangen, gaan we de gekozen reisonderdelen aanvragen. Mocht bijvoorbeeld een vluchttarief of je gekozen campertype niet meer beschikbaar zijn, nemen wij altijd contact met je op om de alternatieven te bespreken.

Q: Wanneer krijg ik de bevestiging? 
A: Je ontvangt na boeking op de eerst volgende werkdag een ontvangstbevestiging. Hierin staat meer informatie over het vervolg van de boeking. Daarna wanneer alle reisonderdelen voor je geboekt staan, ontvang je een reserveringsbevestiging. 

Q: Wanneer krijg ik de factuur? 
A: De factuur volgt direct na de reserveringsbevestiging, wanneer alle reisonderdelen zijn geboekt en gecontroleerd.

Q: Is er een wachtlijst voor dergelijke wegbrengcamper?
A: Travelhome hanteert geen wachtlijst voor deze nieuwe wegbrengcampers. Wij raden je aan om in te schrijven op onze digitale nieuwsbrief en om onze website www.travelhome.nl in de gaten te blijven houden. Travelhome houdt de beschikbaarheid op de website up-to-date. Het is, vanwege de grote vraag, niet mogelijk persoonlijk geïnformeerd te worden over de nieuwe wegbrengcampers.

Q: Kan ik een optie krijgen op een nieuwe wegbrengcamper?
A: Het is helaas niet mogelijk om een optie te nemen op een nieuwe wegbrengcamper. Indien je een dergelijke wegbrengcamper wil reserveren, adviseren wij je snel te reageren. Vaak is er slechts een beperkt aantal campers beschikbaar en de vraag is groot.

Q: Wat is inclusief in de reis en welke zaken kan ik bij reserveren?
A: Dit hangt af van de reis van jouw keuze. Deze informatie kun je vinden bij de betreffende reis onder het tabblad inclusief/ exclusief. Over het algemeen is het zo dat in de pakketprijs de retourvlucht, camperhuur en twee hotelovernachtingen (begin en eind) inclusief zijn in de reis. In de camper zijn altijd het keukengerei en beddengoed aanwezig.

Q: Kan ik het aantal campernachten verlengen?
A: Dit hangt af van welke regels de verhuurder aan de reis heeft gesteld. In sommige gevallen zal een verlenging mogelijk zijn, in andere gevallen kan dit absoluut niet. Als de reis verlengd kan worden zullen wij dit bij de reis vermelden. Meer informatie hierover vind je bij de betreffende reis onder het tabblad inclusief/exclusief.

Q: Wat is Run of Fleet en kan ik een voorkeur wat betreft campertype aangeven?
A: Wanneer je een nieuwe wegbrengcamper boekt waarbij het campertype Run of Fleet is, wil dit zeggen dat de verhuurder ter plaatse bepaalt welk campertype je toegewezen krijgt. Het is niet mogelijk hierin een voorkeur aan te geven. Het campertype is altijd geschikt voor het geboekte aantal personen.

Q: Ben ik vrij om tijdens de reis mijn eigen route te rijden?
A: In de periode tussen het ophalen van de camper en het inleveren van de camper ben je volledig vrij om jouw eigen route te rijden. Wij verwijzen je voor het plannen van jouw route graag naar de routesuggesties op onze website.


Q: Hoeveel mijl zit er inbegrepen? En kan ik extra mijlenpakketten kopen? 
A: Dit staat altijd vermeld in de inclusief/exclusief van de desbetreffende wegbrengcamperreis. Het kan zijn dat uitsluitend de lijnrechte afstand is inbegrepen in de prijs. De inbegrepen kilometers worden bepaald door de verhuurder. De reden hiervoor is dat het doel van de wegbrengcampers is dat de camper van de fabriek/startlocatie naar de uiteindelijke verhuurlocatie gebracht wordt. Daarom is vaak uitsluitend de afstand tussen beide locaties inbegrepen. Extra gereden kilometers zijn dan voor eigen kosten. In sommige gevallen staat de verhuurder het vooraf inkopen van extra kilometerpakketten toe. Helaas is dat niet altijd mogelijk. Dit wordt vermeld bij de reis bijkomende kosten. Eventuele meerkosten voor extra gereden km/mijlen worden dan bij het inleveren verrekend.

Q: Kunnen we bij winterse temperaturen gebruik maken van alle faciliteiten van de camper?
A: Bij winterse temperaturen (van oktober t/m mei) kan het zijn dat de camper winterklaar (winterized) is. Dit houdt in dat je het water- en afvoersysteem niet kunt gebruiken, omdat anders de kans bestaat dat de leidingen bevriezen. Je moet dus gebruik maken van de water- en douche/toiletfaciliteiten op campings. Zodra de temperatuur boven het vriespunt komt kun je de camper laten de-winterizen. Dit doe je op eigen gelegenheid en indien van toepassing op eigen kosten bij een garage die door de verhuurder wordt aanbevolen. Vanaf dit moment kun je het water en de riolering gebruiken. Schades ontstaan door bevriezing van de leidingen zijn voor eigen rekening. Indien je zonder overleg met de verhuurder de camper laat de-winterizen dien je de camper in dezelfde staat in te leveren als dat je deze hebt opgehaald.

Q: Hebben de campers ook winterbanden?
A: Nee, de campers zijn in de regel uitgerust met all season banden en niet met winterbanden.

Q: Zijn alle campings geopend in het voorjaar?
A: In februari en maart kunnen vooral in de buurt van Chicago campings nog gesloten zijn. De meeste campings zijn geopend vanaf april en in sommige koudere regio’s zelfs pas medio mei maar dit is zeer afhankelijk van het weer. Ook kan het voorkomen dat niet alle faciliteiten op een camping geopend zijn. Het is raadzaam hier bij het plannen van jouw route rekening mee te houden. Op de websites van campings staat over het algemeen vermeld per wanneer een camping opent. Ook de regionale campinggidsen die je (onderweg) aantreft hebben de openingstijden vermeld.

Q: Moeten campings van te voren worden gereserveerd?
A: De charme van camperreizen is dat je in jouw eigen tempo reist en vooraf niet vastlegt waar je verblijft. Het reserveren van campings in het voor- en/of naseizoen is dan ook niet nodig. Houd  wel rekening met weekenden rondom nationale feestdagen wanneer Amerikanen/Canadezen er zelf op uit gaan en het op campings drukker kan zijn. Wanneer je wenst te verblijven op een camping in de grotere nationale parken, zoals in Grand Canyon National Park of Zion National Park, is het tevens raadzaam deze van te voren te reserveren. Een campingplaats in de parken kun je een half jaar van te voren reserveren, het is vanwege beperkte beschikbaarheid aan te raden de reservering dan direct te maken.

Q: Kan ik het eigen risico van de camper afkopen?
A: Bij de wegbrengcamper heb je nog altijd een eigen risico per gebeurtenis. Vaak is dit US$1000 tot US$1500 per gebeurtenis. Dit eigen risico kun je afkopen met de ANWB No Risk Camperverzekering. Meer informatie en tarieven kun je vinden bij de betreffende reis onder het tabblad inclusief/exclusief.

Q: Kunnen we een afspraak plannen om de reis door te bespreken?
A: Er is helaas geen mogelijkheid om een persoonlijke afspraak te maken om de reis door te spreken. Wel kun je een van onze inspiratiedagen bezoeken. Let wel, deze zijn gericht op Amerika/Canada in het algemeen. De route vanaf de fabriek in/nabij Chicago wordt in de presentaties niet besproken. Voor het plannen van jouw route verwijzen wij je graag naar de routesuggesties en reisverslagen op onze website.

Q: Hoe verloopt de communicatie over de nieuwe wegbrengcampers?
A: De communicatie/afhandeling van jouw reis verloopt via e-mail. Je ontvangt de ontvangstbevestiging, factuur, aanvullende informatie via de digitale weg. Afhankelijk van of je alleen de camper bij ons huurt of alle reisonderdelen bij ons reserveert ontvang je de reisbescheiden per e-mail of per post. 

Voorbereiding op een camperreis

Hieronder zijn de vragen en antwoorden te vinden op vragen als mag ik met mijn normale B-rijbewijs een camper besturen, hoe weet ik welke camperverhuurder het beste bij mij past, wat is een flexsysteem en waar heb ik wifi?

Q: Welk voordeel geeft het reizen in een camper mij, boven het reizen in een auto?
A: De vrijheid die een camper je biedt is niet te evenaren. Je hebt altijd alles bij de hand, een hapje en een gekoeld drankje onderweg, maar ook een toilet en natuurlijk je slaapplaats. Je stopt waar je dat wil en overnacht op de mooiste plekken midden in de natuur. In de ochtend stap je de camper uit en kun je heerlijk in de frisse buitenlucht ontbijten. In de avond zit je tot in de late uurtjes buiten voor je camper bij de barbecue of bij een kampvuur. Zeg nou zelf, daar kan toch een vakantie met de auto niet tegenop?

Q: Wat kost een camper per dag?
A: Dit wisselt per camperverhuurder, campertype en huurperiode.  Om dit precies te zien kun je het beste naar onze camperverhuurmodule gaan.

Q: Mag iedereen in de camper rijden? Is een normaal rijbewijs B voldoende?
A: Standaard in de camperhuur zit altijd één (hoofd)bestuurder inbegrepen. Bij sommige verhuurders kunnen alle reizigers zich ook kosteloos als bestuurder opgeven maar bij andere verhuurders zijn extra bestuurders tegen een toeslag. De minimumleeftijd om een camper te huren is in de meeste gevallen 21 jaar. Sommige verhuurders in Australië en Nieuw-Zeeland stellen het verplicht dat je minimaal 2 jaar in het bezit bent van een geldig rijbewijs. In Europa is het vaak wél verplicht een groot rijbewijs te bezitten voor het rijden van campers boven een bepaald gewicht. Wanneer je een speciaal rijbewijs nodig hebt om een camper te besturen geven wij dit duidelijk aan.

Q: Hebben we een internationaal rijbewijs nodig?
A: Voor reizen naar Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Zuid-Afrika, Namibië en Cuba is het in bezit zijn van een internationaal rijbewijs verplicht. Wanneer je in Amerika of Canada een camperreis gaat maken, is een internationaal rijbewijs niet verplicht maar wel aan te raden, indien je onvoldoende Engels spreekt om de tekst uit je rijbewijs te vertalen.
Je kunt een internationaal rijbewijs laten maken bij een ANWB-winkel.


Q: Is een creditcard verplicht tijdens een campervakantie?
A: Ja, voor camperreizen is het verplicht om een creditcard te hebben. Niet alleen stelt de verhuurder een creditcard verplicht voor het huren van de camper en het garant staan voor de borg.
De ANWB creditcard leent zich hier uitstekend voor mede dankzij een aantal handige voordelen, zoals het gemak van een wereldwijde dekking en de garantie dat de aankopen die je met je creditcard doet, ook daadwerkelijk verzekerd zijn.

Q: Hoe hoog dient mijn limiet te zijn op mijn creditcard?
A: Alle verhuurders stellen een borg per creditcard dus verplicht. Je limiet moet in ieder geval toereikend te zijn aan het bedrag van de borg. Wanneer je de creditcard tijdens de reis tevens voor andere uitgaven wenst te gebruiken, zoals benzine, campings, aankopen etc. is het zeker raadzaam om voldoende limiet te hebben op jouw creditcard. Wij adviseren je om een limiet van ca. €2500,- of hoger te hebben op de creditcard.


Q: Heb ik een nationale parkenpas nodig en waar kan ik die kopen?
A: In Amerika en Canada kun je het beste gebruik maken van de nationale parkenpas omdat dit in veel gevallen voordeliger is dan losse entrees. Beide passen kun je ter plaatse bij een bezoek aan het eerste nationale park aanschaffen. Deze pas kost ca. US$80,- in Amerika (America the Beautiful - National Parks) en ca. CA$136,- in Canada (Discovery Pass Family/Group).

Q: Hoe lang van te voren kan ik het beste een camperreis boeken om voordelig uit te zijn?
A: Dit is afhankelijk van je bestemming. In de tabel hieronder kun je zien wanneer wij de eerste tarieven ontvangen voor een jaar later. Zo ontvangen we dus vanaf april 2019 de tarieven voor april 2020 t/m maart 2021.

 

Bestemming? Eerste tarieven binnen?
Amerika & Canada april/mei
Australië & Nieuw-Zeeland augustus/september
Europa  november
Zuid-Afrika november
Japan september/oktober
Cuba september/oktober

Op dat moment zijn alle vroegboekkortingen bekend, en deze lopen vaak hoog op wanneer je reserveert vóór oktober of zelfs eerder. Het is dus aan te raden om zo vroeg mogelijk jouw reservering te maken om op die manier velen honderden euro’s voordeel te ontvangen.

Q: Er zijn zoveel camperverhuurders, hoe weet ik welke het beste past bij mijn wensen?
A: Wij werken samen met meer dan tachtig verhuurders wereldwijd. Per bestemming heb je dan ook vaak veel verschillende verhuurders waar je uit kunt kiezen.
Wij beoordelen alle camperverhuurders op basis van onder andere kwaliteit, leeftijd van de campers en serviceniveau. Afhankelijk daarvan classificeren wij camperverhuurders als premium, goed, basis, budget of backpackerkwaliteit. Tevens beoordelen reizigers van Camper.nl ná hun camperreis de verhuurder waarmee zij gereisd hebben. Zo kun je voor jezelf bepalen welke verhuurder aansluit op jouw wensen. Twijfel je? Vraag ons dan om advies, wij helpen jou graag met het maken van een goede keuze.

De classificaties zijn als volgt:

Premium:
Ben je op zoek naar een nieuwe camper, met veel faciliteiten, een luxe afwerking en goede service? Ga dan voor een Premium verhuurder. Alleen wanneer een verhuurder op alle punten goed presteert krijgt deze het label Premium. Dit zijn de beste verhuurders uit ons aanbod. Deze verhuurder begrijpt dat je op vakantie gaat!

Goed:
'Gewoon goed’, dat zijn de verhuurders uit deze categorie. Ze besteden veel aandacht aan de meest relevante punten die belangrijk zijn bij het verhuren van de campers, maar kunnen op bepaalde punten wellicht nóg beter. Denk aan een verhuurder met een goede service en uitrusting van de camper, maar waarvan de campers enkele jaren oud kunnen zijn. Of het is juist wel een nieuwe camper, maar de service mag wat verbeteren. Kortom, een stapje onder Premium, maar nog steeds een goede verhuurder.

Basis:
In deze categorie zijn er enkele punten die we classificeren als voldoende, ofwel basic. In de vloot zitten bijvoorbeeld relatief veel oudere campers, die soms gebruikssporen hebben. Ze zijn eenvoudig ingericht en hebben geen uitgebreide faciliteiten of luxefacetten. De service voldoet, maar men zet vaak geen stapje extra en/of de inventaris bestaat uit de meest basale producten. Indien een verhuurder op de meeste punten aan deze omschrijving voldoet komt deze in de categorie Basis. De nadruk van de verhuurder ligt op het verhuren van campers en niet specifiek op de vakantiebeleving zelf.

Budget:
De budget camperverhuurders komen op veel punten overeen met verhuurders in de categorie Basis én hebben daarnaast vaak uitsluitend oude campers in de vloot. In deze campers zullen gebruikerssporen duidelijker aanwezig zijn, door intensief gebruik.

Backpacker:
Een klasse apart is de categorie Backpacker. De campers uit deze vloot vinden wij beter geschikt voor de jonge, avontuurlijke reiziger, die weinig waarde hecht aan luxe en comfort. Het zijn vaak eenvoudige en kleine, kleurrijke busjes of auto’s met slaapruimte. Ook de mogelijkheid om binnen te leven en de faciliteiten zijn vaak beperkter. De reguliere camperreiziger kiest veelal niet voor een camper uit deze categorie.

Q: Is een camper in het aanbod altijd beschikbaar?
A: Campers zijn altijd op aanvraag.

Q: Wat houdt het Flex- of Valuesysteem in?
A: Dit houdt in dat de prijs flexibel is en iedere week kan wijzigen. De verhuurder kijkt iedere week naar welk campertype veel vraag is en in welke locatie de meeste campers op voorraad zijn. Op basis hiervan kunnen de flexprijzen iedere week per voertuig en per locatie aan worden gepast. Hoe vroeger je boekt hoe lager de prijs. In jouw (online) offerte wordt de op dat moment geldende prijs weergegeven, ook staat hierbij genoteerd tot welke datum deze te boeken is.

Q: Hoe is de camperverzekering geregeld?
A: De verzekering is per camperverhuurder anders geregeld. Vaak heb je nog een eigen risico. Je kunt dit eigen risico in bepaalde gevallen afkopen met een verzekering van de verhuurder, of je kunt gebruik maken van de No Risk of Global camperverzekering van ANWB Verzekeren.

Q: Wat is het verschil tussen een standaard en all-inclusive verzekering/boeking?
A: Het verschil bij de verhuurders in Australië en Nieuw-Zeeland zit voornamelijk vaak in de hoogte van het eigen risico. Daarnaast kan er in een all-inclusive tarief vaak extra’s als campingtafel- en stoelen.
In Amerika en Canada zit het verschil vaak ongelimiteerd aantal mijlen / kilometers. Wil je dit precies weten? Kijk dan per verhuurder op camper.nl. Kies voor camperverhuurderprogramma’s -> land -> betreffende verhuurder -> huurprijzen.


Q: Kan ik altijd mijn apparatuur (telefoon, laptop, tablet e.d.) opladen? Heb ik een wereldstekker nodig?
A: Ja, je kunt in de camper je apparatuur opladen. Je kunt tijdens het rijden opladen met een 12-volt stekker. Daarnaast kun je als je op de camping aangesloten staat op de elektriciteit ook de andere stopcontacten in de camper gebruiken om je apparatuur op te laden. Je hebt hiervoor een wereldstekker nodig.

Q: Waar heb ik wifi?
A: Op steeds meer plaatsen in de wereld heb je tegenwoordig gratis wifi-hotspots. Deze kun je bijv. vinden in een supermarkt, fastfoodketens, koffietentjes en commerciële campings. Uitzonderingen zijn Zuid-Afrika, Namibië en Japan.

Q: Hoe kom ik aan een goede GPS/navigatiesysteem?
A: Bij sommige camperverhuurders kun je een GPS bij huren en bij andere is dat weer niet mogelijk. De huur van een GPS bij de verhuurder ter plaatse kan vooraf niet 100% gegarandeerd worden, waardoor er altijd het risico blijft bestaan dat u ter plaatse geen navigatiesysteem meekrijgt.
Ben je in het bezit van een eigen, losse navigatiesysteem zoals een TomTom of Garmin? Het is mogelijk hier de kaart van de Verenigde Staten / Canada op te downloaden. Dit is mogelijk via de website van het navigatiesysteem.
Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van een (gratis) app op jouw smartphone. Je kunt dan ter plaatse gebruik maken van jouw smartphone voor het navigeren. Wij hebben zelf ervaring met de volgende apps:
- Sygic - dit is een betaalde app (ca. €30,-) maar biedt alle kaarten wereldwijd aan met gratis updates. Je kunt ook highlights, tankstations, restaurants etc. opzoeken via deze app.
- Maps.me - een gratis app. Houd er bij deze app rekening mee dat de kaarten van de gewenste gebieden vooraf op jouw telefoon gedownload moeten worden.
- Google Maps - tevens een gratis app waarbij je vooraf de kaarten van de gewenste gebieden dient te downloaden.

Als laatste kun je ter plaatse bij bijvoorbeeld een Walmart een navigatiesysteem aanschaffen. Je beschikt dan over een navigatiesysteem met enkel de kaarten van het land waar je door gaat reizen. Houd voor een (simpele) TomTom rekening met ca. $100.

Vliegreis

Alle veelgestelde vragen met betrekking tot de vliegreis worden hier voor jou beantwoordt. Wil je weten hoeveel kilo ruim- en handbagage je mee mag nemen, welke reisdocumenten je nodig hebt en wat is het Ticket Garantie Plan?
Q: Regelen jullie ook de vliegreis? 
A: Ja, wij kunnen ook de vliegreis voor je regelen. Wist je dat er zelfs voordelen zijn als je de volledige camperreis inclusief vlucht en hotel bij ons boekt?
 
Q: Kan ik stoelen in het vliegtuig reserveren? 

A: Bij veel luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een stoelreservering vooraf in orde te maken. Dit gaat altijd via de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Tegenwoordig zijn deze reserveringen vooraf tegen kosten welke je direct aan de luchtvaartmaatschappij voldoet (middels creditcard). Wanneer je een stoelreservering vooraf in orde wenst te maken is het van belang dat je bij boeking kiest voor Optie 1 of Optie 2. Alle informatie over stoelen boeken ontvang je in de reserveringsbevestiging. 

Q: Hoeveel kg aan bagage mag ik meenemen?
A: In de meeste gevallen zit er 23 kilo ruimbagage en 10 kilo handbagage inbegrepen in je vliegticket. Echter kan dit per luchtvaartmaatschappij wisselen, kijk hiervoor altijd op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij onder het kopje Bagage(voorwaarden). Tevens kun je het vinden op de website van de ANVR.

Q: Klopt het dat ik nog enkel een E-ticket/overzicht van het reisschema ontvang en geen papieren ticket meer? 
A: Ja dat klopt, de meeste vliegmaatschappijen werken met zogenaamde Electronic Tickets. Dit houdt in dat er geen papieren tickets meer geprint worden door de reisorganisatie, maar dat je een itinerary/reisschema van jouw gegevens ontvangt. Op basis van het ontvangen e-ticket/reisschema kun je met het e-ticketnummer online inchecken op de website van desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Wanneer je vliegt met een codeshare vlucht, kun je in de meeste gevallen inloggen met je persoonlijke inlogcode. Je kunt je ook inchecken bij de incheckbalie op de luchthaven. Indien je incheckt bij een incheckbalie op de luchthaven krijg je geprinte boarding pass. Wanneer je online incheckt via de website krijg je je boarding pass digitaal per e-mail of kun je hem downloaden op je smartphone. 

Q: Hoe lang van te voren kan ik inchecken? Kan dat online?
A: Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen gaat de online check-in van de luchtvaartmaatschappij 24 uur voorafgaand aan je vliegreis open. Het online inchecken is op eigen gelegenheid en moet via de website van luchtvaartmaatschappij middels je naam en persoonlijke inlogcode in orde worden gemaakt. Wanneer je vliegt met meer dan een maatschappij, staan er meerdere persoonlijke inlogcodes op je e-ticket/reisschema.

Q: Krijgen wij eten en drinken aan boord van alle vluchten?
A: Dit kun je terugvinden op het e-ticket/reisschema die je van ons ontvangt. Daar staat altijd op vermeld of je op de desbetreffende vlucht een volledige maaltijd of een snack krijgt. Er is een klein verschil tussen lijndiensten en hun zogenaamde dochtermaatschappijen waar het de service aan gaat. Zo vliegt United Airlines sommige trajecten met Delta Airlines en hebben zij trajecten waarbij de extra drankjes in Economy class in rekening worden gebracht. 
Het is mogelijk om vooraf speciale maaltijden te reserveren in verband met medische voorschriften, religieuze overtuigingen of vegetarische principes. Wij horen dit graag voorafgaand aan de boeking, zodat wij dit tijdig aan de luchtvaartmaatschappij kunnen doorgeven.

Q: Alleen mijn eerste voornaam staat op het e-ticket, klopt dit? 
A: Ja, je volledige achternaam voorzien van je eerste volledige voornaam komt op je ticket te staan. Gevolgd door jouw aanhef (MR is mister/dhr., MRS is misses/mevr., MSTR is master/jongeman, MISS is miss/jongedame, CHD is kinderen, INF is infant/baby).
Het aantal leestekens op het vliegticket is beperkt en hierdoor kan het voorkomen dat jouw naam op jouw e-ticket niet geheel leesbaar is. Dat betekent dus niet dat je boeking onjuist is. Je kunt jouw reservering controleren via de website van de luchtvaartmaatschappij. Meer informatie ontvang je in de reserverings- en ontvangstbevestiging. 

Q: Klopt het dat ik bij een vliegreis altijd eerst door de douane moet gaan tijdens een overstap? Ook al vlieg ik daarna pas door naar mijn eindbestemming?
A: Dat klopt, op de eerste luchthaven waar je Amerika of Canada binnenkomt ga je door de douane. Er wordt een irisscan en/of vingerafdruk gemaakt van iedere bezoeker aan Amerika en Canada. 
De bagage moet persoonlijk naar de kofferband bij de douane gebracht worden en wordt daarna direct op de doorvlucht naar jouw eindbestemming gezet. Op de terugreis wordt de bagage vaak wel direct doorgelabeld naar huis. Sommige koffers worden willekeurig helemaal onderzocht. Het is normaal als een koffer hiervoor achter een scherm meegenomen wordt. Het afsluiten van je bagage is niet meer toegestaan. Je moet hiervoor een TSA lock gebruiken, dit slot is goedgekeurd door de TSA. 

Q: Heb ik genoeg overstaptijd? Waarmee moet ik rekening houden tijdens het overstappen?
A: Wanneer je een reservering bij ons maakt, nemen wij altijd vluchten op die voldoende overstaptijd hebben op de betreffende luchthaven. Ben je slecht ter been of heb je een overstap in Amerika naar een eindbestemming in Amerika? Dan is het verstandig om dit voorafgaand aan de boeking aan ons door te geven, dan zullen wij hier zoveel mogelijk rekening mee houden.

Q: Kan ik rechtstreeks vliegen? 
A: Ja, naar veel bestemmingen kun je rechtstreeks vliegen. Met uitzondering van Australië en Nieuw-Zeeland. Wij raden dit zelfs aan omdat je met een rechtstreekse vlucht het milieu minder belast. 

Q: Is een stopover mogelijk? 
A: Ja, dit is zeker mogelijk en is vaak al tegen een kleine meerprijs mogelijk. Informeer bij ons naar de mogelijkheden voorafgaand aan de boeking. 

Q: Welke reisdocumenten heb ik nodig? 
A: Voor reizen naar bijna al onze bestemmingen heb je een geldig visum nodig. Dit geldt voor reizen naar Amerika, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Cuba. Voor reizen naar Zuid-Afrika met kinderen onder de 18 jaar ben je verplicht om een officieel geboortecertificaat van de kinderen mee te nemen.

Q: Moet ik mijn visum (bijv. ETA/ESTA) zelf regelen? 
A: Het visum voor onze bestemmingen is op eigen gelegenheid m.u.v. de toeristenkaart in Cuba, deze zullen wij voor je aanvragen. Je ontvangt van ons bij de definitieve reserveringsbevestiging de juiste link van de websites waarop deze visa in orde gemaakt kunnen worden. Let op! Er zijn meerdere sites in omloop waarbij je een extra fee moet betalen voor een visum. Kies altijd voor de link welke wij meesturen in onze informatie.

Naast een goedgekeurde ESTA-aanvraag, heb je bij binnenkomst in Amerika ook het ingevulde grensdocument APIS-formulier nodig. Deze beide documenten (APIS en ESTA) moet je niet in de ruimbagage doen. Deze grensdocumenten heb je nodig bij de hand wanneer je Amerika binnenkomt.

Q: Wat moet ik invullen bij ‘aanspreekpunt en verblijfsgegevens in de Verenigde Staten’?
A: Als antwoord op deze vraag kun je het beste de adresgegevens invullen van het hotel waar je eerste nacht bij aankomst zal verblijven. 

Q: Wat moet ik doen als ik medicijnen/medische apparatuur nodig heb tijdens de vlucht of met een rolstoel op reis ga?  
A: Informatie over medische benodigdheden vernemen wij graag voorafgaand aan de boeking, zodat wij dit tijdig aan de luchtvaartmaatschappij kunnen doorgeven/aanvragen. 

Q: Wat houdt het Ticket Garantie Plan in?
A: Bij het reserveren van een vliegticket, krijg je automatisch ook te maken met brandstofprijzen, internationale toeslagen en luchthavenbelastingen. Het komt regelmatig voor dat een luchtvaartmaatschappij stijgingen in de brandstoftoeslag, internationale toeslagen en/of luchthavenbelastingen doorvoert. Helaas zijn wij dan genoodzaakt deze verhogingen aan je door te belasten; deze kunnen oplopen tot wel €50,- per persoon.

Om deze mogelijke kostenverhogingen voor jou te voorkomen, bieden wij je graag de mogelijkheid je tickets te verzekeren met het Travelhome Ticket Garantie Plan.

Optie 1: het Travelhome Ticket Garantie Plan -  geen verhoogde aanbetaling & zekerheid van een vaste prijs
Optie 2: direct betalen en definitief maken van de tickets  - zekerheid van een vaste prijs
Optie 3: standaard voorwaarden – geen verhoogde aanbetaling & kans op prijsstijgingen

Kijk hier voor uitgebreide informatie over de diverse opties op de pagina van het Ticket Garantie Plan. 

Hotelovernachting

Is een eerste hotelovernachting verplicht? Kunnen jullie ook de hotelovernachting voor mij regelen? Zijn er nog bijkomende kosten bij mijn overnachting? Is ontbijt inbegrepen bij de hotelovernachtingen?
Q: Is een eerste overnachting verplicht?
A: Ja, een eerste overnachting voorafgaand aan de camperhuur is verplicht wanneer je reist naar Canada of Amerika. Wij raden dit overigens altijd aan na een lange vlucht zodat je uitgerust aan jouw camperreis kunt beginnen. Dit kan een hotelovernachting zijn maar ook een overnachting bij vrienden of familie. 

Q: Regelen jullie de hotelovernachting? 
A: Ja, wij kunnen hotelovernachting(en) voor je verzorgen wanneer je ook de vlucht bij ons boekt. Wist je dat er zelfs voordelen zijn als je het volledige pakket bij ons boekt? 
We hebben al deze voordelen voor jou op een rijtje gezet.

Q: Waar kan ik het beste verblijven? 
A: Dit is afhankelijk van de stad en aantal nachten verblijf in de stad. Wanneer je enkel een nacht in een stad verblijft alvorens je de camper ophaalt, raden wij het aan om een hotel nabij de luchthaven te kiezen. In de meeste gevallen kom je in de middag aan in Amerika of Canada en heb je een lange vlucht erop zitten. Daarnaast zijn de ophaallocaties van de verhuurders in de meeste gevallen gesitueerd in de buurt van de luchthaven. Wanneer je meerdere nachten in een stad verblijft is het altijd raadzaam om in het centrum te verblijven. 

Q: Hoe ga ik naar het hotel dat voor mij geboekt is? Hoe werkt dat met de transfer/shuttleservice?
A: In het geval je overnacht in een hotel nabij de luchthaven, biedt het hotel vaak als service een gratis shuttleservice aan. Deze shuttle rijdt af en aan om het halfuur. Het kan dus zijn dat je even moet wachten op de volgende shuttle. Overnacht je in een hotel in het centrum, dan kun je het beste met het openbaar vervoer te gaan of een taxi/Uber te nemen naar het hotel. Indicatietarieven voor een taxirit kun je vinden op www.taxifarefinder.com.

Q: Hoe ga ik van de luchthaven naar het centrum/downtown?
A: Je kunt vanaf de luchthaven in de meeste steden met het openbaar vervoer naar het centrum gaan. Daarnaast kun je ook een taxi of Uber nemen. Indicatietarieven voor een taxirit kun je vinden op www.taxifarefinder.com.

Q: Zijn de hotelprijzen in mijn offerte definitief?
A: De hoteltarieven in je offerte zijn ter indicatie. Op moment van definitief reserveren bekijken we het uiteindelijke tarief voor de hotelovernachting(en).

Q: Zijn er nog bijkomende kosten bij mijn overnachting? 
A: Bij veel accommodaties in Amerika betaal je ter plaatse een resort fee/urban fee/cleaning fee. Mochten deze kosten bij je reservering van toepassing zijn, doen wij ons best om jou hierop te attenderen. De kosten worden per kamer per nacht berekend.

Q: Is ontbijt inbegrepen bij de hotelovernachtingen?
A: Kamers worden geboekt op basis van logies. Maaltijden zijn dus niet inbegrepen. Het kan voorkomen dat enkele hotels een gratis ontbijt aanbieden. Dit kan verschillen van een eenvoudig continental breakfast (koffie/thee + broodje/muffin) tot een uitgebreid full American breakfast (ontbijtbuffet). Er kunnen geen reclamaties gedaan worden met betrekking tot maaltijden. 

Campers

Heb ik een internationaal rijbewijs nodig? Hoelaat kan ik mijn camper ophalen? Waar vind ik het adres van de camperverhuurder? Zijn er tolwegen en hoe betaal ik de tol? Ligt mijn route vast? Op deze vragen worden hier antwoord gegeven.

Q: Ben je benieuwd naar wat je kunt verwachten bij het huren van een camper?
Bekijk onderstaand filmpje waarbij de faciliteiten van een standaard camper worden uitgelegd.

Q: Mag iedereen in de camper rijden? Is een normaal rijbewijs B voldoende?
A: Standaard in de camperhuur zit altijd één (hoofd)bestuurder inbegrepen. Bij sommige verhuurders kunnen alle reizigers zich ook kosteloos als bestuurder opgeven maar bij andere verhuurders zijn extra bestuurders tegen een toeslag. De minimumleeftijd om een camper te huren is in de meeste gevallen 21 jaar. Sommige verhuurders in Australië en Nieuw-Zeeland stellen het verplicht dat je minimaal 2 jaar in het bezit bent van een geldig rijbewijs.


Een normaal rijbewijs B is voldoende voor reizen naar onze bestemmingen. In Europa is het vaak wél verplicht een groot rijbewijs te bezitten voor het rijden van campers boven een bepaald gewicht. Wanneer je een speciaal rijbewijs nodig hebt om een camper te besturen geven wij dit duidelijk aan.

Q: Hebben we een internationaal rijbewijs nodig?
A: Voor reizen naar Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Zuid-Afrika, Namibië en Cuba is het in bezit zijn van een internationaal rijbewijs verplicht. Wanneer je in Amerika of Canada een camperreis gaat maken, is een internationaal rijbewijs niet verplicht maar wel aan te raden, indien je onvoldoende Engels spreekt om de tekst uit je rijbewijs te vertalen.
Je kunt een internationaal rijbewijs laten maken bij een ANWB-winkel.

Q: Is het moeilijk om met een camper te rijden?
A: Het rijden met een camper is niet moeilijk. De campers zijn veelal uitgerust met stuur- en rembekrachtiging waardoor de besturing zeer eenvoudig is.
De wegen en de parkeerplaatsen in Amerika en Canada zijn er op ingesteld. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je niet mobiel zal zijn tijdens je reis. Je kunt op de meeste plekken komen zonder problemen!
De lengte, hoogte en breedte van de camper wijken natuurlijk wel af van een standaard auto. Houd daarom tijdens het rijden in de gaten hoe hoog, lang en natuurlijk hoe breed de camper is. Rijden onder bruggen, takken en de overkapping bij het tankstation, die veelal te laag zijn, kan fataal zijn voor de airco op het dak!

Q: Is het ook mogelijk om met de camper grote steden te bezoeken?
A: Een camper is een ideaal vervoermiddel wanneer je de natuur in trekt. Een camper is wat minder handig om een grote stad mee te bezoeken. Wij raden daarom de campings aan in de directe omgeving van de steden. Deze campings hebben vaak een eigen shuttleservice naar het centrum van de stad. Een andere oplossing die voor de meeste grote steden prima werkt is dat men met de camper naar het dichtstbijzijnde station rijdt, daar parkeert en dan met de trein, metro en/of tram naar de stad reist.

Q: Mag ik met de camper de grens oversteken naar Canada en of Amerika?
A: In de meeste gevallen mag je kosteloos met de camper de grens oversteken (sommige verhuurders brengen hier extra kosten voor in rekening). Verder betaal je enkel een toeslag voor de grensovergang bij de douane. In verband met de verzekering van de camper is het bij sommige verhuurders van belang dat ze vooraf weten of je de grens oversteekt tijdens je reis. Geef bij boeking dus s.v.p. aan of je van plan bent de grens over te steken.

Kijk voor meer informatie over ESTA en eTA bij het kopje 'reisdocumenten' bij de praktische informatie van Amerika en Canada.


Q: Mag ik met de camper de grens oversteken naar Mexico?
A: Vaak is reizen naar Mexico niet toegestaan. Dit vanwege de veiligheid, maar ook vanwege de verzekeringsvoorwaarden. In een enkel geval is het mogelijk een Mexico verzekering af te sluiten. Denk je erover om de grens naar Mexico over te steken? Vraag ons dan alsjeblieft naar de voorwaarden.

Q: Wat te doen bij pech onderweg?
A: Bij pech onderweg neem je altijd direct contact op met de verhuurder om te vertellen wat er is gebeurd. De servicemedewerker vertelt dan wat de volgende stappen zullen zijn. Meestal verwijzen ze je naar de dichtstbijzijnde garage of indien je niet meer verder kunt rijden, laten ze een sleepdienst komen. Noteer altijd goed wat ze verteld hebben en ook met wie je gesproken hebt.

Q: Hoe gaat het met tolheffingen en verkeersovertredingen in Amerika en Canada?
A: Het kan zijn dat je tijdens jouw reis gebruik maakt van tolwegen. Met name in stedelijk gebied vind je tolwegen. Een tolweg wordt ook wel turnpike, tollpike of gewoon pike genoemd. Er zijn vele verschillende varianten, waarbij tol geheven kan worden. Dit kan via verschillende instanties geheven worden. Er zijn gesloten systemen waarbij tol betaald moet worden voor het bereizen van een bepaald traject of via een open systeem waarbij tol betaald wordt wanneer een tolpoortje gepasseerd wordt. Soms geldt tol alleen in één richting. Ook voor het gebruik van bruggen en tunnels kan tol geheven worden. De kosten hiervoor zijn vaak hoger dan reguliere wegen.

Op sommige wegen kan de tolheffing met contant geld of per creditcard betaald worden. Zorg altijd voor voldoende contant geld in het geval alléén contant betaald kan worden. Steeds meer tolwegen zijn echter 100% elektronisch. Tol kan dan niet betaald worden bij een tolpoortje, maar zal geheven worden via een transponder of tolsticker of via kentekenherkenning. Sommige trajecten/banen mogen alléén gebruikt worden als het voertuig voorzien is van een tolsticker of transponder.
Huurcampers zijn niet uitgerust met een dergelijke sticker of transponder. Let op: Er is een verschil tussen ‘automated tolling’ en services als Fastrack en EZ Pass lanes. Indien je Fastrack of EZ Pass lanes gebruikt zonder de betreffende transponder kunnen de kosten oplopen tot $25-$100 bovenop de verschuldigde tolheffing. Het is jouw verantwoordelijkheid om deze Fastrack en EZ Pass lanes te vermijden om bovengenoemde kosten te voorkomen.
Tolheffing op automated tolling wegen, ofwel wegen die 100% elektronisch zijn, en waarbij geen gebruik gemaakt wordt van transponder of tolsticker, verloopt via kentekenherkenning, ook wel aangeduid als 'license plate toll' of 'toll-by-plate'. Er wordt een foto gemaakt van jouw kentekenplaat en deze worden bij de eigenaar(verhuurder) gemeld. De kosten voor de tolheffing zullen dan via de eigenaar/verhuurder geclaimd worden.

De verhuurder zal in de meeste gevallen de kosten innen bij de gebruiker ten tijde van de heffing, in dit geval, de huurder. Niet alle verhuurders hebben in het programma aangegeven hoe deze administratieve afhandeling verloopt. Voor de afhandeling kunnen administratiekosten in rekening gebracht worden. Informeer je hierover bij het ophalen van de camper bij de betreffende huurder.

Door de vele varianten van tolheffing en instanties is het helaas niet mogelijk een eenduidig advies te geven. Travelhome is niet aansprakelijk voor kosten als gevolg van tolheffingen of administratieve toeslagen. Tolheffingen en of boetes voor verkeersovertredingen kunnen niet verrekend worden via Travelhome.

Ook boetes voor verkeersovertredingen zoals fout parkeren, door rood licht rijden, snelheidsovertredingen e.d. worden zijn de verantwoording van de huurder. Voor het administratieve afhandeling van het verwerken van boetes voor verkeersovertredingen kunnen administratiekosten in rekening gebracht worden die kunnen oplopen tot 100$. De boetes zelf dienen dan aan de betreffende instanties nog voldaan te worden.

Q: Kunnen we bij winterse temperaturen gebruik maken van alle faciliteiten van de camper?
A: Bij winterse temperaturen (van oktober t/m mei) kan het zijn dat de camper winterklaar (winterized) is. Dit houdt in dat je het water- en afvoersysteem niet kunt gebruiken, omdat anders de kans bestaat dat de leidingen bevriezen. Je moet dus gebruik maken van de water- en douche/toiletfaciliteiten op campings. Zodra de temperatuur boven het vriespunt komt kun je de camper laten de-winterizen. Dit doe je op eigen gelegenheid en indien van toepassing op eigen kosten bij een garage die door de verhuurder wordt aanbevolen. Vanaf dit moment kun je het water en de riolering gebruiken. Schades ontstaan door bevriezing van de leidingen zijn voor eigen rekening. Indien je zonder overleg met de verhuurder de camper laat de-winterizen moet je de camper in dezelfde staat in te leveren als dat je deze hebt opgehaald.

Q: Wat is het benzineverbruik van een camper? En waar vind ik actuele benzineprijzen?
A: De inhoud van de benzinetank van de camper is ca. 180-200 liter (55 gallons). Dit varieert per type. Je rijdt ca. 500 km per tank, maar dat is sterk afhankelijk van de te rijden route. Wanneer je door de bergen rijdt verbruikt de camper natuurlijk meer benzine. Een indicatie van het gemiddelde gebruik is 1:4. Ook dit is afhankelijk van het campertype.
Het benzineverbruik verschilt. C-klasse campers (met een alkoof) rijden ongeveer 1 op 5. A-klasse campers (grote busmodellen) zijn minder zuinig en campervans (kleine busjes) zijn weer een stuk zuiniger. Natuurlijk speelt ook de omgeving mee, rijd je in de bergen dan zal het verbruik van de camper hoger zijn dan op vlakke wegen.
Actuele benzineprijzen kun je terugvinden op de website www.gasbuddy.com.

Q: Hoe weet ik wanneer ik water bij moet vullen of mijn afvalwater moet dumpen?
A: In alle campers zit een indicator waarop je de waterlevels kunt aflezen. Je kunt hierop zien of de vieze watertanks al bijna vol zijn maar ook of de schone watertanks al bijgevuld kunnen worden.

Q: Ben ik verplicht me aan een bepaalde route te houden?
A: Nee, je bent juist helemaal vrij om te gaan en staan waar je maar wilt. Alleen jouw begin- en eindpunt zijn bekend en verder kun je de reis geheel naar wens invullen. Dat is dan ook de grote charme van het reizen per camper: je hebt alle vrijheid in jouw eigen huis op wielen!

Q: Welke afstand kan ik per dag afleggen met een camper?
A: Met een camper mag en kan je niet zo hard rijden als met een auto. Natuurlijk wens je op reis niet enkel te rijden en wil je vooral veel zien.
Daarom raden wij je aan om een gemiddelde van 150 mijl /ca. 250 km per dag aan te houden. Dit neemt ongeveer 3 tot 4 uur rijden in beslag. Op deze manier heb je nog voldoende tijd beschikbaar voor de bezienswaardigheden, het doen van boodschappen en andere activiteiten.
Natuurlijk is het geen probleem wanneer je op een weg zonder bezienswaardigheden een dag extra kilometers maakt, maar je zal merken dat je dan vaak de volgende dagen graag wat meer rust neemt.


Q: Hoe laat kan ik de camper ophalen en inleveren?
A: Bij de meeste verhuurders kun je de camper ophalen in de middag en inleveren in de ochtend. Elke verhuurder heeft zijn ophaal- en inlevertijden. Kijk voor meer informatie over je camperverhuurder op je factuur.

Q: Wat is het adres van de camperverhuurder?
A: Het adres en telefoonnummer van de camperverhuurder ontvang je op het campervoucher welke in je reisbescheiden zit.

Q: Moet ik online inchecken?
A: Ja, meer informatie over het online inchecken ontvang je bij de reisbescheiden.

Q: Hoe kan ik een afspraak maken met de verhuurder? Kan ik ook e-mailen?
A: Je moet circa 1 á 2 dagen voorafgaand aan het ophalen van de camper telefonisch contact opnemen met de verhuurder om de juiste ophaaltijd/locatie te bespreken. E-mailen is niet mogelijk.

Q: Hoe kom ik bij de verhuurlocatie? Is de transfer geregeld?
A: Bij sommige verhuurders heb je standaard een transfer inclusief, bij andere verhuurders kun je dit bij reserveren. Ook zijn er verhuurders die geen transferservice aanbieden. Op de factuur welke je van ons ontvangt of ontvangen hebt, is meer informatie terug te vinden over de transfers.

Q: Hoe verloopt de ophaalprocedure?
A: Wanneer je arriveert bij het verhuurstation dan krijg je vaak een instructiefilmpje te zien over het gebruik van de camper en randzaken. Bij een aantal camperverhuurders krijg je een persoonlijke uitleg over de camper. Daarnaast teken je een contract en betaal je de borg uitsluitend per creditcard.

Q: Moet ik borg betalen bij het ophalen van de camper?
A: Ja, er wordt een borg gevraagd welke je uitsluitend per creditcard betaalt. Houd er dus rekening mee dat jouw limiet toereikend is. De creditcard moet op naam van de hoofdbestuurder van de camper te staan. Echter wanneer je het all-inclusive verzekering hebt afgesloten bij de camperverhuurder in Australië en Nieuw-Zeeland hoef je geen borg te betalen.

Q: Mag de borg ook door iemand anders betaald worden?
A: Nee, de hoofdbestuurder van de camper moet de borg voldoen.

Q: Hoeveel bestuurders zijn er inbegrepen?
A: Standaard in de camperhuur zit altijd één (hoofd)bestuurder inbegrepen. Bij sommige verhuurders kunnen alle reizigers zich ook kosteloos als bestuurder opgeven maar bij andere verhuurders zijn extra bestuurders tegen een toeslag.

Q: Is het mogelijk dat ik een ander campertype krijg dan geboekt is?
A: Campers worden in een specifieke categorie geboekt waarin de lengte en het aantal slaapplaatsen vastligt. Het komt soms voor dat het geboekte campertype er om wat voor reden dan ook niet is. Een reden kan zijn dat de huurder voor jou een ongeluk of aanrijding heeft gehad of er een mechanisch/technisch probleem geconstateerd is bij het controleren van de camper. De verhuurder zal dan met een goed voorstel komen en je een andere camper aanbieden. Deze moet minimaal dezelfde maat/categorie zijn of er wordt een groter type beschikbaar gesteld zonder meerkosten. De indeling kan daardoor wel afwijken. Er worden geen vergoedingen voor extra brandstof en/of campingkosten e.d. gedaan indien een groter type wordt meegegeven. Als het alternatief een kleiner type zou zijn, zal dit in overleg met jou zijn en wordt een restitutie op de huurprijs aangeboden.

Q: Hoe zit het met het eigen risico?
A: De verzekering is per camperverhuurder anders geregeld. Vaak heb je nog een eigen risico. Je kunt dit eigen risico in bepaalde gevallen afkopen met een verzekering van de verhuurder, of je kunt gebruikmaken van de No Risk of Global camperverzekering van ANWB Verzekeren.

Q: Is de camper uitgerust met keukeninventaris en beddengoed e.d.?
A: Bij alle verhuurders uit ons aanbod (m.u.v. enkele verhuurders in Europa) is het mogelijk om beddengoed en een keukeninventaris bij te reserveren. Je hoeft dit dus niet zelf van thuis mee te nemen! Wij nemen de inventarissen standaard mee in je (online) offerte.

Q: Kan ik een kinderstoel reserveren in de camper?
A: Dit is mogelijk maar niet bij alle verhuurders. Op onze website www.camper.nl is per verhuurder terug te vinden of het mogelijk is om extra items bij te huren. Kies voor camperverhuurprogramma’s -> land -> betreffende verhuurder -> huurprijzenpagina.

Q: Hoeveel kilometer/mijl is er inbegrepen?
A: Dit kun je terugvinden op jouw factuur.

Q: Kan ik mijn koffers goed kwijt in de camper?
A: Het is aan te raden om bagage in opvouwbare koffers/tassen te vervoeren. In de kleinere campers is weinig ruimte voor harde koffers. In de grotere campers (8 meter of groter) is vaak meer opbergruimte en vaak zelfs een aparte opbergruimte voor de koffers. Wil je precies weten hoe het zit bij jouw camper? Kijk dan bij de specificaties. . Soms kunnen koffers wel (op eigen risico) achtergelaten worden bij het verhuurstation. Je moet dan echter jouw bagage relatief snel en gehaast weer inpakken bij het inleveren van de camper.

Q: Hoe lang kan ik zonder stroom kamperen?
A: Het is mogelijk om circa 3 à 4 dagen zonder stroom en/of watervoorziening te kamperen omdat de camper zelfvoorzienend is. Wanneer je niet staat aangesloten op het stroomnetwerk werken de koelkast en de vriezen op gas.
Het is niet mogelijk om de (eventuele) airconditioning en oven/magnetron en de stopcontacten te gebruiken, deze werken alleen wanneer er een stroomvoorziening is.
Wij raden aan om vanuit thuis een USB-oplader welke in de sigarettenaansteker van de camper kan, mee te nemen zodat de apparaten zoals mobiele telefoon / tablet etc. opgeladen kunnen worden tijdens het rijden.

Q: Wat is een generator en waarvoor heb ik deze nodig?
A: De generator wekt de 110 volt stroom op. Deze kun je gebruiken wanneer je niet staat aangesloten op het stroomnetwerk op een camping. De generator gebruik je voor bijvoorbeeld de airconditioning, de magnetron en andere apparatuur. Ben je niet aangesloten op het stroomnetwerk dan werkt de apparatuur van de camper op de accu. Voor het gebruik van een generator vraagt de verhuurder een betaling en is niet in elk campertype aanwezig. Tevens mag je de generator op campings ’s nachts niet gebruiken.

Q: Beschikt mijn camper over een TV met DVD-speler? Welke tv-zenders kan ik bekijken op de TV?
A: Sommige campers zijn voorzien van een DVD-speler met TV of LCD-scherm. De DVD-speler kan gebruikt worden voor het afspelen van dvd’s en/of foto’s*. Het kan zijn dat dvd’s regio 2 (Europa) niet afgespeeld kunnen worden. Ook niet originele dvd’s werken veelal niet. Mocht de camper uitgerust zijn met een TV scherm én antenne wil dat niet zeggen dat nationale tv-kanalen bekeken kunnen worden. TV's in de campers hebben vaak (in de bergen) slecht bereik, waardoor het niet altijd mogelijk is om TV te kijken. Om een beter ontvangst te hebben met de TV is het verstandig om een campingplaats met cable hook-up** te boeken, vaak kun je dan op de camping om een kabel vragen. Informeer bij het ophalen van de camper bij de verhuurder naar de mogelijkheden en/of lees de handleiding.
*Voor het bekijken van foto's is vaak een extra kabel nodig die je zelf dient mee te nemen.
** Campgrounds met cable hook-up zijn beperkt aanwezig op onze bestemmingen.
Tip: laat de keuze van jouw camper dus niet afhangen van de aanwezigheid van een TV/DVD-speler.

Q: Hebben de campers een USB-aansluiting?
A: De meeste campers zijn tegenwoordig uitgerust van een USB-aansluiting in de bestuurderscabine als in het leefgedeelte van de camper.


Q: Is het huren van campingstoelen en een campingtafel noodzakelijk?
A: Nee, op de meeste campings beschikt de campingplaats over een houten picknicktafel en bank. De meeste campings liggen namelijk midden in de natuur.
Je kunt bij de meeste verhuurders ook stoeltjes en tafels huren. De ervaring leert echter dat dit veelal erg kostbaar is voor de kwaliteit die je ontvangt. Bijkopen van stoeltjes is ook net zo voordelig en de stoeltjes zijn vaak van betere kwaliteit.

Q: Is het toegestaan om tijdens het rijden door de camper te lopen? Om bijvoorbeeld een broodje te maken, wat drinken te pakken en/of het toilet te gebruiken?
A: Nee, iedereen aanwezig in de camper moet tijdens het rijden in de gordel zitten.

Campings

Is het noodzakelijk dat ik vooraf mijn campings reserveer? Hoe kan ik een camping reserveren? Wat kost een camping ongeveer? Mag ik ook wild kamperen? 

Q: Reserveer ik de campings vooraf?
A: Hierin ben je als reiziger geheel vrij. Het reizen per camper is natuurlijk ideaal wanneer je graag vrijheid wilt hebben. Je kunt gaan en staan waar je maar wilt. Als alle campings dan vooraf gereserveerd zijn, is een groot deel van deze vrijheid natuurlijk al weggenomen. De meeste campings  buiten de nationale parken hoeven niet noodzakelijk vooraf gereserveerd te worden. Ze zijn groot van opzet en beschikken over voldoende capaciteit. 
Wij raden in het hoogseizoen aan om campings op voorhand te reserveren. Tevens is het verstandig om het gehele jaar de campings in de Nationale parken te reserveren. Vooral de campings in de nationale parken Yosemite, Grand Canyon, Bryce Canyon, Zion National Park, Banff en Jasper National Park zijn erg populair. 

Wij geven graag advies over het reserveren van campings op jouw route door West-Amerika en West-Canada. Ook tijdens de nationale feestdagen (zoals Canada Day op 1 juli en Independence Day op 4 juli) is het reserveren van de campings aan te raden. Er geldt dan vaak een minimum verblijfsperiode van drie nachten. Wil je graag vooraf campings reserveren dan kunnen wij dit, afhankelijk van het land en gebied, ook voor jou verzorgen. 
De meeste campings accepteren pas reserveringen vanaf een half jaar voor aankomst. Men vraagt creditcardgegevens als borg. Er worden annuleringskosten in rekening gebracht wanneer je niet arriveert.

Q: Wat kost een camping ongeveer? 
A: Dit wisselt ontzettend per bestemming maar ook de locatie waar je overnacht. Slaap je bijv. op een camping in Amerika in een nationale park dan betaal je $20 á $30,-. Wanneer je een commerciële camping boekt net buiten een stad of nationaal park, dan kunnen de kosten verschillen van $50 tot $100,- per nacht. Kijk eens bij de reisverslagen of routesuggesties van de diverse bestemmingen om meer informatie te krijgen over een camping.  

Q: Mag ik ook wild kamperen?
A: Je kunt het beste gebruik maken van de campings om te overnachten. In de meeste staten is het ook verplicht om op daarvoor bestemde terreinen te overnachten. Wanneer het niet toegestaan is om ergens te overnachten, bijvoorbeeld op openbare parkeerplaatsen of kleine parkjes, staat er duidelijk vermeld NO OVERNIGHT CAMPING. Het ‘wild’ kamperen wordt wegens veiligheidsredenen afgeraden. Niet alleen de risico’s voor diefstal o.i.d. zijn aanwezig maar ook voor beren en andere wilde dieren. 

Q: Hoe kan ik een camping vinden?
A: Bij het ophalen van de camper in Amerika ontvang je een campinggids (bijv. KOA, Woodalls en/of Wheelers). In deze uitgebreide campinggids staan vrijwel alle campings genoteerd. Bij iedere camping staat een korte omschrijving. Ook het adres en de ligging wordt omschreven. De grotere campings hebben vaak ook een uitgebreide routebeschrijving en plattegrond in de gids vermeld staan. Download hier de KOA Gids (het laden hiervan kan even duren) en Old Stay’s App. 
De meeste campings worden ter plaatse ook langs de weg door middel van borden aangegeven. Je kunt de borden simpelweg volgen om jouw gewenste camping te bereiken. 

Via de website van KOA kun je vooraf reserveringen maken voor de KOA campings. Op de website van National Park Service vind je informatie over de nationale parken en kun je campings in deze parken reserveren. Gratis wild kamperen? Bekijk dan de website van campendium. Wil je een unieke manier van kamperen? Kijk dan eens op de website van Hip Camp, hier vind je unieke campings op ranches, wijngaarden etc. Of op Harvest Hosts, hier vind je campings bij wijngaarden, boerderijen, museums of andere attracties/bezienswaardigheden.


Q: Waar kan ik een camping boeken voor in Australië en Nieuw-Zeeland?
A: Voor het boeken van een camping in Australië kun je gebruikmaken van Campstay. Campstay is website een van de camperverhuurder Apollo. Deze website kun je gebruiken voor het zoeken, vergelijken en boeken van campings of vakantieparken in Australië en Nieuw-Zeeland. Zoek je een camping in Byron Bay of in de buurt van Somerset Dam? Met behulp van Campstay kun je al je campings boeken om zo de perfecte reis voor jezelf samen te stellen. Voor meer informatie kun je kijken op de website van Campstay: https://campstay.com/au/. Campstay heeft ook een app welke beschikbaar is voor Apple en Android. Via deze app kun je tijdens de reis kijken welke attracties bij je in de buurt zijn.


Q: Ontvang ik ook korting op de campings?
A: Bij de reisbescheiden ontvang je informatie en een kortingscode voor de KOA campings. Met deze kortingscode ontvang je 10% korting op een overnachting op een KOA camping ter plaatse. 

Q: Wat is een full hook-up site?
A: Met een full hook-up site op een camping kun je jouw camper volledig aansluiten op water, elektriciteit en de riolering (dump). Hierdoor kun je dus van alle faciliteiten gebruik maken.

Q: Hoeveel ampère heb ik nodig op een camping?
A: Met de campers uit ons aanbod zal je aan 30 ampère voldoende hebben.

Travelhome Campervakanties Mather Campground

Overige reisonderdelen

Vraag je je af of je nog meer reisonderdelen zoals een cruise, ferry-overtocht of autohuur kan bijboeken bij Travelhome? Hier vind je het antwoord op deze vraag.
Q: Kan ik extra reisonderdelen bij reserveren? Zo ja, welke?
A: Ja, wij kunnen naast de camperhuur, hotel(s) en vliegreis ook voor jou de treinreis (denk bijv. aan de Rocky Mountaineer en de trein tussen Washington D.C. en New York), een cruise naar bijv. Alaska of Oost-Canada, Caraïben, een ferry-overtocht zoals de Inside Passage en de ferry tussen het Noorder- en Zuidereiland in Nieuw-Zeeland maar ook diverse excursies in West-Canada, Alaska, Australië en Nieuw-Zeeland en autohuur naar al onze bestemmingen.  
 
Bekijk ook eens de pagina Bouwstenen van Travelhome voor mogelijke reizen en de opties.
Cruise Amerika

Verzekeringen

Hoe zit het dan precies met de verzekeringen? Welke camperverzekering zit er in mijn reis inclusief? Heb ik nog een eigen risico? Op deze vragen vind je hier je antwoord terug!
Q: Kan ik een reis- en annuleringsverzekering bij Travelhome regelen? 
A: Ja, dit kan bij Travelhome. Informeer voorafgaand aan de boeking wat voor jou de kosten zullen worden en of kortlopend- of doorlopende verzekering beter bij jou past.

Q: Is het nog mogelijk om na boeking een annuleringsverzekering af te sluiten?
A: Het is mogelijk om tot 7 werkdagen na boeking een annuleringsverzekering af te sluiten. Ook is het mogelijk om deze later nog af te sluiten, echter ben je dan voor de tussenliggende periode vanaf boeking tot het afsluiten van deze verzekering niet verzekerd.

Q: Wat is de vliegticketverzekering?
A:  Met een vliegticketverzekering voorkom je dat je jouw geld kwijt raakt bij het failliet gaan van een lijndienstmaatschappij. Zo ben je altijd in staat om een nieuw vliegticket te kopen en zo toch jouw geplande reis te maken. Meer informatie over de vliegticketverzekering vind je in de Productwijzer Vliegticketverzekering.

Q: Wat te doen bij pech onderweg? 
A: Bij pech onderweg neem je altijd direct contact op met de verhuurder om te vertellen wat er is gebeurd. De servicemedewerker vertelt dan wat de volgende stappen zullen zijn. Meestal verwijzen ze je naar de dichtstbijzijnde garage of indien je niet meer verder kunt rijden, laten ze een sleepdienst komen. Noteer altijd goed wat ze verteld hebben en ook met wie je gesproken hebt.

Q: Hoe is de camperverzekering geregeld?
A: De verzekering is per camperverhuurder anders geregeld. Vaak heb je nog een eigen risico. Je kunt dit eigen risico in bepaalde gevallen afkopen met een verzekering van de verhuurder, of je kunt gebruik maken van de No Risk of Global camperverzekering van ANWB Verzekeren.

Q: Ik heb geen polis ontvangen van de No Risk verzekering. Hoe werkt deze dan? Moet ik bellen naar de verzekering als ik schade rijd?
A: Wanneer de No Risk camperverzekering is afgesloten is dit op de factuur terug te vinden. Tevens is de factuur ook het polisblad. Wanneer er sprake is van schade en deze verzekering is afgesloten is het mogelijk om de gemaakte kosten hiervoor de verhalen. 

Meer informatie over het indienen van deze schade, vind je op de schadepagina.

Q: Wat is het verschil tussen een standaard en all-inclusive verzekering/boeking? 
A: Het verschil bij de verhuurders in Australië en Nieuw-Zeeland zit voornamelijk vaak in de hoogte van het eigen risico. Daarnaast kan er in een all-inclusive tarief vaak extra’s als campingtafel- en stoelen. 
In Amerika en Canada zit het verschil vaak ongelimiteerd aantal mijlen / kilometers. Wil je dit precies weten? Kijk dan per verhuurder op onze camperwebsite camper.nl. Kies voor camperverhuurderprogramma’s -> land -> betreffende verhuurder -> huurprijzen.
Travelhome is lid van de ANVR Travelhome is lid van het calamiteitenfonds Travelhome is officieel IATA agent Travelhome is lid van SGR Travelhome is lid van SGRZ