Veelgestelde vragen over camperreizen

Veelgestelde Vragen

Algemene vragen

Q: Welk voordeel geeft het reizen in een camper mij, boven het reizen in een auto?
A: De vrijheid die een camper je biedt is niet te evenaren. Je hebt altijd alles bij de hand, een hapje en een gekoeld drankje onderweg, maar ook een toilet en natuurlijk jouw slaapplaats. Je stopt waar je dat wilt en overnacht op de mooiste plekken midden in de natuur. In de ochtend stap je de camper uit en kun je heerlijk in de frisse buitenlucht ontbijten. In de avond zit je tot in de late uurtjes buiten voor jouw camper bij de barbecue of bij een kampvuur. Zeg nou zelf, daar kan toch een vakantie met de auto toch niet tegenop?

Q: Hoe ver vooraf dien ik een camperreis te boeken om voordelig uit te zijn?
A: Dit is afhankelijk van jouw bestemming. Vanaf mei/juni kun je reserveringen maken voor vertrekken vanaf maart het volgende jaar tot april het jaar daarop naar Amerika en Canada. Vanaf oktober/november kun je reserveringen maken voor vertrekken vanaf maart het volgende jaar tot april het jaar daarop naar Australië en Nieuw-Zeeland. Voor Zuid-Afrika kun je ongeveer vanaf november reserveringen maken voor vertrekken vanaf maart het volgende jaar tot april het jaar daarop. Op dat moment zijn alle vroegboekkortingen bekend, en deze lopen vaak hoog op wanneer je reserveert vóór december of zelfs eerder. Het is dus aan te raden om zo vroeg mogelijk jouw reservering te maken om op die manier velen honderden euros voordeel te ontvangen.

Q: Wat is een backpackcamper nu precies?
A:  De camper(busjes) hebben een eenvoudige uitstraling zonder luxe faciliteiten en kunnen in de praktijk al wat ouder en/of intensief gebruikt zijn. De kwaliteit is van een lagere standaard en de inrichting soberder dan je van een camper uit ons reguliere camperaanbod kunt verwachten. Per verhuurder kan de kwaliteit verschillen.
Deze over het algemeen simpele camper(busjes) zijn geschikt voor de rugzaktoerist met een beperkt budget. Dit type camper is niet geschikt voor de gemiddelde campertoerist en is per definitie geschikt voor de genoemde doelgroep die weinig tot geen waarde hecht aan luxe. Val je hier niet onder dan adviseren wij je een keuze te maken uit ons standaard product.

Q: Wat houdt het Flex- of Valuesysteem nou precies in?
A: Dit houdt in dat de prijs flexibel is en iedere week kan wijzigen. De verhuurder kijkt iedere week naar welk campertype veel vraag is en in welke locatie de meeste campers op voorraad zijn. Op basis hiervan kunnen de flexprijzen iedere week per voertuig en per locatie aan worden gepast. Hoe vroeger je boekt hoe lager de prijs. In jouw (online) offerte wordt de op dat moment geldende prijs weergegeven, ook staat hierbij genoteerd tot welke datum deze te boeken is.

Q: Hoe is de verzekering geregeld?
A: De verzekering is per camperverhuurder anders geregeld. Vaak heb je nog een eigen risico. Je kunt dit eigen risico in bepaalde gevallen afkopen met een verzekering van de verhuurder, of je kunt gebruik maken van de No Risk camperverzekering van Unigarant. Klik hier voor meer informatie over verzekeringen in combinatie met camperhuur in Australië en Nieuw-Zeeland.

Q: Ben ik verplicht me aan een bepaalde route te houden?
A: Nee, je bent juist helemaal vrij om te gaan en staan waar je maar wilt. Alleen je begin- en eindpunt zijn bekend en verder kun je de reis geheel naar wens invullen. Dat is dan ook de grote charme van het reizen per camper: je hebt alle vrijheid in jouw eigen huis op wielen

Q: Welke afstand kan ik per dag afleggen met een camper?
A: Met een camper mag en kan je niet zo hard rijden als met een auto. Natuurlijk wens je op reis niet enkel te rijden en wil je vooral veel zien.
Daarom raden wij je aan om een gemiddelde van 150 mijl /ca. 250 km per dag aan te houden. Dit neemt ongeveer 3 tot 4 uur rijden in beslag. Op deze manier heeft u nog voldoende tijd beschikbaar voor de bezienswaardigheden, het doen van boodschappen en andere activiteiten.
Natuurlijk is het geen probleem wanneer je op een saaie weg een dag extra kilometers maakt, maar je zult merken dat je dan vaak de volgende dagen graag wat meer rust neemt.

Q: Wat te doen bij pech onderweg?
A: Bij pech onderweg bel je direct de verhuurder om te vertellen wat er is gebeurd. De servicemedewerker vertelt je dan wat je moet doen. Meestal sturen ze je naar de dichtstbijzijnde garage of indien je niet meer kunt rijden, laten ze een sleepdienst komen. Noteer altijd goed wat ze je verteld hebben en ook met wie je gesproken hebt.

Q: Hoe gaat het met de maaltijden tijdens een camperreis?
A: Wanneer je met een camper reist, heb je een ruime keuze qua maaltijden. Je kunt zelf een hamburger klaarmaken op jouw barbecue op de camping, maar je kunt natuurlijk ook een bezoek brengen aan een restaurant. Je hebt zelf de gehele vrijheid. Het zelf klaarmaken van maaltijden zorgt er natuurlijk voor dat je de kosten voor de maaltijden beperkt kunt houden. Dat is een voordeel aan het reizen met een camper: Je hoeft niet iedere dag uit te gaan eten.

Q: Is het mogelijk dat ik een ander campertype krijg?
A: Campers worden in een specifieke categorie geboekt waarin de lengte en het aantal slaapplaatsen vastligt. Het komt soms voor dat het geboekte campertype er om wat voor reden dan ook niet is. Een reden kan zijn dat de huurder voor je een ongeluk of aanrijding heeft gehad of er een mechanisch/technisch probleem geconstateerd is bij het controleren van de camper. De verhuurder zal dan met een goed voorstel komen en je een andere camper aanbieden. Deze moet minimaal dezelfde maat/categorie zijn of er wordt een groter type beschikbaar gesteld zonder meerkosten. De indeling kan daardoor wel afwijken. Er worden geen vergoedingen voor extra brandstof en/of campingkosten e.d. gedaan indien een groter type wordt meegegeven. Als het alternatief een kleiner type zou zijn, zal dit in overleg met jou zijn en wordt een restitutie op de huurprijs aangeboden.

Q: Wat is 'Run of Fleet'?
A: Bepaalde camperverhuurders werken soms met het Run of Fleet principe. Dit houdt in dat de verhuurder op basis van de beschikbaarheid (en vaak pas bij ophalen van de camper) bepaalt welk campertype je ontvangt. Het voordeel van dit principe is dat de prijs lager is dan wanneer je een vast campertype boekt.

Q: Wat houdt het Ticket Garantie Plan in?
A: Luchthavenbelastingen en/of brandstofprijzen kunnen ná boeking wijzigen en zijn pas definitief wanneer het ticket is betaald en geprint. Wanneer je een vliegticket bij Travelhome reserveert maak je een keuze uit drie opties.
Optie 1: het Travelhome Ticket Garantie Plan, wat er tegen een kleine toeslag voor zorgt dat je geen risico loopt op een verhoging in de belastingen en toeslagen.
Optie 2: de tickets direct betalen zodat wij deze direct kunnen printen (hiermee wordt een latere toeslag voorkomen).
Optie 3: de normale voorwaarden voor het aanbetalen en de restantbetaling, waarbij je nog een risico loopt op een nabelasting.

Klik hier voor uitgebreide informatie over de diverse opties van het Ticket Garantie Plan.

Q: Wat is een markttarief?
A: Een markttarief is een tarief dat gelijk is voor de hele markt en welke niet gekoppeld is aan speciale touroperatingvoorwaarden. De prijs en de voorwaarden worden dan ook bepaald door de airline zelf en staan los van overige reisonderdelen. Indien je gebruik wenst te maken van een algemene vluchtspecial van een luchtvaartmaatschappij of zgn. markttarief worden er 35 euro ticketingkosten p.p. in rekening gebracht. In de regel zijn dit tickets die per omgaande voldaan dienen te worden en welke in de meeste gevallen non-refundable en/of non-changeable zijn, wat betekent dat ze niet meer kosteloos te annuleren en/of te wijzigen zijn.
Indien je erom hebt gevraagd een zogenaamd markttarief in jouw reisvoorstel op te nemen gelden hiervoor afwijkende voorwaarden. Op de prijzen pagina staat een notitie indien het gevraagde tarief een markttarief betreft. Deze afwijkende voorwaarden gelden ook indien je het vluchttarief elders boekt, bijvoorbeeld via de website van de luchtvaartmaatschappij direct of op de website van een aanbieder van vliegtarieven.

De voorwaarden zijn in dat geval als volgt:

  • De gevraagde diensten worden op jouw verzoek gereserveerd en worden uitgevoerd door de op de bevestiging genoemde leveranciers. Voor deze diensten gelden afzonderlijke, op de bevestiging vermelde, prijscomponenten. Wij dragen als tussenpersoon (bemiddelaar) geen zorg voor de inkoop van deze diensten en kunnen dan ook niet instaan voor de kwaliteit of betrouwbaarheid van deze diensten, noch op een goede aansluiting tussen de diverse onderdelen van deze diensten. Op deze dienstverlening zijn uitsluitend de ANVR-Boekingsvoorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden kun je hier nalezen. Op de verschillende onderdelen van de door jou gevraagde diensten kunnen aanvullend de desbetreffende voorwaarden van de dienstenleverancier(s) van toepassing zijn. Deze zijn te vinden op de website(s) van de desbetreffende dienstverlener(s). Bij klachten over uitvoering van de gereserveerde diensten dien je op basis van desbetreffende voorwaarden uitsluitend de uitvoerende dienstverlener(s) aan te spreken. Op het vervoer door (Nederlandse) luchtvaartmaatschappijen zijn de desbetreffende algemene vervoersvoorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden zijn aan je beschikbaar gesteld dan wel beschikbaar via www.anvr.nl/vervoersvoorwaarden. Jouw contactgegevens (e-mailadres en/of telefoonnummer) kunnen aan de luchtvaartmaatschappij(en) worden verstrekt in het kader van de uitvoering van de geboekte vluchten.

Voorbeeldsituatie waarbij jouw keuze van invloed zou kunnen hebben.

  • Bovenstaande afwijkende voorwaarden werden enkele jaren geleden duidelijk door de aswolk na de vulkaanuitbarsting bij IJsland. Veel luchtvaartmaatschappijen moesten vluchten annuleren waardoor klanten niet naar de bestemming konden vertrekken. Indien je een markttarief boekt bij Backpackcamper.nl of de vlucht elders reserveert houdt dit in dat Backpackcamper.nl je op dat moment niet van dienst kan zijn met het omboeken van jouw hotel of camperhuur. Je dient in dit geval zelf het omboeken van jouw vlucht te regelen en zelf contact op te nemen met het hotel en de camperverhuurder. Eventuele kosten die hiermee gepaard gaan, zijn voor eigen rekening. Indien je in dit geval de vlucht, geen markttarief, welke Backpackcamper.nl heeft aangeboden reserveert, nemen wij dit alles uit handen. Onze standaard touroperating tarieven bieden complete service. Bij klachten of annuleringen van de vlucht kun je ons bellen en wij handelen alles voor je af. Waar mogelijk boeken wij de vluchten, het hotel en de camperhuur voor je om en informeren wij de leveranciers.

Eigen verantwoording

  • Indien je besluit jouw vliegreis elders te reserveren ben je zelf verantwoordelijk voor het aansluiten van de vliegreis op de door Backpackcamper.nl gereserveerde onderdelen van jouw reis. Dit met het oog op eventuele schemawijzigingen en/of vertragingen waardoor gereserveerde reisonderdelen geen aansluiting meer vinden.

Q: Zijn de hotelprijzen in mijn offerte definitief?
A: In het reisvoorstel is de prijs voor de eerste overnachting opgenomen in verband met de verplichting na een intercontinentale vlucht de eerste nacht in een hotel te verblijven alvorens de camper op te mogen halen. Dit is een door de verhuurders opgelegde voorwaarde. Backpackcamper.nl werkt met speciale tarieven voor de hotelovernachtingen, deze tarieven kunnen dagelijks wijzigen. De prijs in het reisvoorstel is aldus een indicatietarief. Bij de uiteindelijke reservering kan het voorkomen dat blijkt dat een ander hotel voor jou gunstiger is. Backpackcamper.nl maakt de keus om het aanbod tegen hetzelfde tarief aan te bieden of vergelijkbaar alternatief voor je te reserveren. Backpackcamper.nl houdt rekening met de aanbevolen hotels van de verhuurder. Bij de boekingsbevestiging ontvang je jouw definitieve gereserveerde hotelgegevens.
Bij sommige accommodaties is het gebruikelijk dat je nog een zogenaamde Resortfee, ter plaatse, dient te voldoen. Zoals bijvoorbeeld voor parkeren, draadloos internet, gebruik handdoeken bij het zwembad, gebruik van sportfaciliteiten etc. Het kan dus voorkomen dat je ter plaatse hiervoor nog een bedrag dient te voldoen. De kosten worden in de meeste gevallen per kamer per nacht berekend.

Q: Kun je meer informatie geven over tolheffingen en verkeersovertredingen in de USA/Canada?
A: Het kan zijn dat je tijdens jouw reis gebruik maakt van tolwegen. Met name in stedelijk gebied vindt je tolwegen. Een tolweg wordt ook wel turnpike, tollpike of gewoon pike genoemd. Er zijn vele verschillende varianten, waarbij tol geheven kan worden. Dit kan via verschillende instanties geheven worden. Er zijn gesloten systemen waarbij tol betaald moet worden voor het bereizen van een bepaald traject of via een open systeem waarbij tol betaald wordt wanneer een tolpoortje gepasseerd wordt. Soms geldt tol alleen in één richting. Ook voor het gebruik van bruggen en tunnels kan tol geheven worden. De kosten hiervoor zijn vaak hoger dan reguliere wegen.
Op sommige wegen kan de tolheffing met contant geld of per creditcard betaald worden. (zorg altijd voor voldoende contant geld in het geval alléén contant betaald kan worden) Steeds meer tolwegen zijn echter 100% elektronisch. Tol kan dan niet betaald worden bij een tolpoortje, maar zal geheven worden via een transponder of tolsticker of via kentekenherkenning. Sommige trajecten/banen mogen alléén gebruikt worden als het voertuig voorzien is van een tolsticker of transponder.
Huurcampers zijn niet uitgerust met een dergelijke sticker of transponder. LET OP: Er is een verschil tussen automated tolling en services als Fastrack en EZ Pass lanes. Indien je Fastrack of EZ Pass lanes gebruikt zonder de betreffende transponder kunnen de kosten oplopen tot $25-$100 bovenop de verschuldigde tolheffing. Het is jouw verantwoordelijkheid om deze Fastrack en EZ Pass lanes te vermijden om bovengenoemde kosten te voorkomen.
Tolheffing op automated tolling wegen, ofwel wegen die 100% elektronisch zijn, en waarbij geen gebruik gemaakt wordt van transponder of tolsticker, verloopt via kentekenherkenning, ook wel aangeduid als 'license plate toll' of 'toll-by-plate'. Er wordt een foto gemaakt van jouw kentekenplaat en deze worden bij de eigenaar(verhuurder) gemeld. De kosten voor de tolheffing zullen dan via de eigenaar/verhuurder geclaimd worden.
De verhuurder zal in de meeste gevallen de kosten innen bij de gebruiker ten tijde van de heffing, in dit geval, de huurder. Niet alle verhuurders hebben in het programma aangegeven hoe deze administratieve afhandeling verloopt. Voor de afhandeling kunnen administratiekosten in rekening gebracht worden. Informeer hierover bij het ophalen van de camper bij de betreffende huurder.
Door de vele varianten van tolheffing en instanties is het helaas niet mogelijk een eenduidig advies te geven. Travelhome is niet aansprakelijk voor kosten als gevolg van tolheffingen of administratieve toeslagen. Tolheffingen en of boetes voor verkeersovertredingen kunnen niet verrekend worden via Travelhome.
Ook Boetes voor verkeersovertredingen zoals fout parkeren, door rood licht rijden, snelheidsovertredingen e.d. zijn de verantwoording van de huurder. Voor de administratieve afhandeling van het verwerken van boetes voor verkeersovertredingen kunnen administratiekosten in rekening gebracht worden die kunnen oplopen tot 100$. De boetes zelf dienen dan aan de betreffende instanties nog voldaan te worden.
Tips:

  • Zorg altijd voor contant geld in het geval je tol moet betalen op een weg waar het niet mogelijk is elektronisch of per creditcard te betalen.
  • Vraag bij ophalen van de camper naar tolwegen op jouw route en naar de alternatieven om deze wegen eventueel te mijden.
  • Vermijd Fastrack en EZ Pass Lanes in verband met hoge extra kosten. (vaak de meest linkse baan op brede highways of carpoolstroken)
  • Voor de tolwegen die nog niet 100% elektronisch zijn, bestaat er een service waarmee je door de Express Lanes kan rijden met jouw camper: Toll Pass Service Convenience Charge. De Highway Toll Administration (HTA) berekent de tol, samen met een kleine toeslag dan direct door op jouw creditcard. Voor meer informatie kun je kijken op https://htallc.com of kun je het (Amerikaanse) nummer bellen: 1-877-765-5201.
  • Bereid je goed voor op jouw camperrondreis. Verkeersregels kunnen hier en daar afwijken van de Nederlandse of Europese regelgeving die je gewend bent.

Vragen met betrekking tot campers (en het gebruik ervan)

Q: Ben je benieuwd naar wat je kunt verwachten bij het huren van een camper? Bekijk onderstaand filmpje waarbij de faciliteiten van een standaard camper worden uitgelegd.

Q: Mag ik met mijn normale rijbewijs B een camper besturen?
A: Het is toegestaan om in Amerika, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika met jouw normale B-rijbewijs de camper te besturen. Je hebt dus geen zogenaamd groot rijbewijs nodig. Ook niet voor grote A-klasse campers. In Europa is het vaak wél verplicht een groot rijbewijs te bezitten voor het rijden van campers boven een bepaald gewicht. Wanneer je een speciaal rijbewijs nodig hebt om een camper te besturen geven wij dit duidelijk aan.
Een internationaal rijbewijs (verkrijgbaar bij de ANWB) is voor enkele landen noodzakelijk. Je vindt deze informatie online per verhuurder terug onder het kopje campers, bij de bestemming van jouw keuze en de verhuurder van jouw keuze. Wanneer je de Engelse taal niet voldoende beheerst, is het raadzaam om een internationaal rijbewijs aan te schaffen.

Q: Is het moeilijk om met een camper te rijden?
A: Het rijden met een camper is absoluut niet moeilijk. De campers zijn veelal uitgerust met stuur- en rembekrachtiging waardoor de besturing zeer eenvoudig is.
De wegen en de parkeerplaatsen zijn er bovendien compleet op ingesteld. Je hoeft jezelf dus geen zorgen te maken dat je niet mobiel zult zijn tijdens jouw reis. Je kunt op de meeste plekken komen zonder problemen!
De lengte, hoogte en breedte van de campers wijken natuurlijk wel af van een standaard auto. Houdt daarom tijdens het rijden in de gaten hoe hoog, lang en natuurlijk hoe breed de camper is. Rijden onder bruggen, takken, de overkapping bij het tankstation en de McDrive, die veelal te laag zijn, kan fataal zijn voor de airco op het dak!

Q: Is het ook mogelijk om met de camper grote steden te bezoeken?
A: Een camper is een ideaal vervoermiddel wanneer je de natuur in trekt. Helaas is een camper wat minder handig om een grote stad mee te bezoeken. Wij raden daarom de campings aan in de directe omgeving van de steden. Deze campings hebben vaak een eigen shuttlebus service naar het downtown gedeelte van de stad. Je parkeert dan jouw camper alvast op de camping en neemt de shuttleservice naar de stad. Je brengt de gehele dag een bezoek aan de stad en keert 's avonds weer terug op de camping.
Een andere oplossing die voor de meeste grote steden prima werkt is dat men met de camper naar het dichtstbijzijnde station rijdt, daar parkeert en dan met de trein, metro en/of tram naar de stad reist.

Q: Moet ik zelf beddengoed meenemen?
A: Bij alle verhuurders uit ons aanbod (m.u.v. enkele verhuurders in Europa) is het mogelijk om beddengoed en een keukeninventaris bij te reserveren. Je hoeft dit dus niet zelf van thuis mee te nemen! Wij nemen de inventarissen standaard mee in jouw (online) offerte.

Q: Klopt het dat we niet direct de camper mogen ophalen bij aankomst?
A: In Amerika en Canada is een eerste (hotel)overnachting verplicht gesteld door de camperverhuurder. Op die manier kun je uitgerust aan jouw camperavontuur beginnen. De hotelovernachting kan backpackcamper.nl voor je reserveren.
In de rest van de landen uit ons aanbod is een eerste (hotel)overnachting niet verplicht en kun je de camper direct ophalen na aankomst. Natuurlijk is het na lange vluchten, zoals naar Nieuw-Zeeland, wel aan te raden om een nacht uit te rusten voor je op weg gaat.

Q: Kan ik mijn koffers goed kwijt in de camper?
A: Het is aan te raden om bagage in opvouwbare koffers/tassen te vervoeren. In de campers is weinig ruimte voor harde koffers. Soms kunnen koffers wel (op eigen risico) achtergelaten worden bij het verhuurstation. Je moet dan echter jouw bagage relatief snel en gehaast weer inpakken bij het inleveren van de camper.

Q: Wat is het benzineverbruik van een camper?
A: Het benzineverbruik verschilt. C klasse campers (met een alkoof) rijden ongeveer 1 op 5. A klasse campers (grote busmodellen) zijn minder zuinig en campervans (kleine busjes) zijn weer een stuk zuiniger. Natuurlijk speelt ook de omgeving mee, rijdt je in de bergen dan zal het verbruik van de camper hoger zijn dan op vlakke wegen.

Q: Beschikt mijn camper over een TV met DVD speler? Welke tv zenders kan ik bekijken op de TV?
A: Sommige campers zijn voorzien van een dvd speler met TV of LCD scherm. De DVD-speler kan gebruikt worden voor het afspelen van dvds en/of fotos. Het kan zijn dat dvds regio 2 (Europa) niet afgespeeld kunnen worden. Ook niet originele dvds werken veelal niet. Mocht de camper uitgerust zijn met een TV scherm én antenne wil dat niet zeggen dat nationale tv-kanalen bekeken kunnen worden. Informeer bij het ophalen van de motorhome bij de verhuurder naar de mogelijkheden en/of lees de handleiding.

Q: Moet ik borg betalen bij het ophalen van de camper?
A: Ja, er wordt een borg gevraagd welke je in de meeste gevallen dient te voldoen per creditcard. Houdt er dus rekening mee dat je limiet toereikend is. De creditcard dient op naam van de hoofdbestuurder van de camper te staan.

Q: Heb ik een generator nodig?
A: Als je op een camping staat sluit je de camper normaal gesproken aan op onder andere het stroomnetwerk (vaak onderdeel van een zogenaamde full hookup). Dit betekent dat alle apparatuur gewoon op stroom werkt. Ben je niet aangesloten op het stroomnetwerk dan werkt de apparatuur van de camper op de accu. Zo kun je, afhankelijk van de hoeveelheid stroom die je verbruikt, een aantal dagen staan zonder generator nodig te hebben. Wil je de airconditioning en/of de magnetron gebruiken als je niet op het stroomnetwerk bent aangesloten dan heb je een generator nodig. Anders zul je deze waarschijnlijk niet gebruiken.

Vragen met betrekking tot campings

Q: Dien ik de campings vooraf te reserveren?
A: Hierin ben je als reiziger geheel vrij. Het reizen per camper is natuurlijk ideaal wanneer je graag vrijheid wilt hebben. Je kunt gaan en staan waar je maar wilt. Als alle campings dan vooraf gereserveerd zijn, is een groot deel van deze vrijheid natuurlijk al weggenomen. De meeste campings hoeven niet noodzakelijk vooraf gereserveerd te worden.
Ze zijn groot van opzet en beschikken over voldoende capaciteit. Vaak is het voldoende om een dag voor aankomst even telefonisch contact op te nemen. Op basis van jouw creditcardgegevens maak je dan een reservering. Je bent zo zeker van jouw plaats op de camping.
Sommige campings dienen wel ruim van te voren geboekt te worden. Het betreft dan veelal de populairste bestemmingen. Zo zijn bijvoorbeeld de campings in Amerika rondom Yosemite National Park in Californië en ook de Mather Campground bij Grand Canyon National Park erg populair. Een reservering vooraf is dus absoluut aan te raden.
Wij geven graag advies over het al dan niet reserveren van campings op jouw route. Ook tijdens de nationale feestdagen (zoals Canada Day op 1 juli en Independence Day op 4 juli) is het reserveren van de campings aan te raden. Wilt u graag vooraf campings reserveren dan kunnen wij dit, afhankelijk van het land en gebied, ook voor je verzorgen.
De meeste campings accepteren pas reserveringen vanaf een half jaar voor aankomst. Men vraagt creditcardgegevens als borgstelling. Je dient er wel rekening mee te houden dat men ook annuleringskosten in rekening brengt wanneer je niet arriveert.

Q: Hoe kan ik een camping vinden?
A: Bij het ophalen van de camper in Amerika ontvang je een campinggids (bijv. KOA, Woodalls en/of Wheelers). In deze uitgebreide campinggids staan vrijwel alle campings genoteerd. Bij iedere camping staat een korte omschrijving. Ook het adres en de ligging wordt omschreven. De grotere campings hebben vaak ook een uitgebreide routebeschrijving en plattegrond in de gids vermeld staan. Download hier de KOA gids (het laden hiervan kan even duren)
De meeste campings worden ter plaatse ook langs de weg door middel van borden aangegeven. Je kunt de borden simpelweg volgen om jouw gewenste camping te bereiken.
Wanneer je nog totaal geen idee hebt op welke camping je wenst te gaan overnachten, kan het raadzaam zijn om een bezoek te brengen aan het plaatselijke toeristenbureau. Zij kunnen je prima adviseren over de lokale mogelijkheden. Vaak maakt men zelfs al telefonisch voor je een reservering op de gewenste camping. Je ontvangt een routekaartje en omschrijving, zodat je snel en makkelijk kunt arriveren op jouw camping.

Q: Wat is een zogenaamde full hookup site?
A: Met een full hookup site op een camping kun je jouw camper volledig aansluiten op water, electriciteit en de riolering (dump). Hierdoor kun je dus van alle faciliteiten gebruik maken.

Q: Hoeveel ampère heb ik nodig op een camping?
A: Met de campers uit ons aanbod zul je aan 30 ampère voldoende hebben.

Vragen met betrekking tot Airlines

Q: Wat kan ik verwachten als ik vlieg met KLM?
A: Of je nu een avontuurlijke reis gaat maken of liever naar een relaxte zonbestemming vliegt, met KLM begint je vakantie al aan boord. Je krijgt de beste persoonlijke service en je kunt altijd rekenen op een ruime, comfortabele zitplaats. Daarbij beschikt KLM over een jonge vloot, voorzien van de modernste snufjes. Denk bijvoorbeeld aan een gratis persoonlijk entertainmentsysteem voor iedere passagier op intercontinentale vluchten. En wat misschien nog wel belangrijker is: de nieuwe schonere vliegtuigen van KLM zijn minder belastend voor het milieu. Hiermee zorgt KLM niet alleen voor jou en je medepassagiers, maar ook voor een schonere wereld. Verder kunt u van KLM verwachten:
- Services aan boord: Alle maaltijden, snacks en (alcoholische) drankjes zijn inbegrepen.
- Entertainment aan boord: Op intercontinentale vluchten beschik je over een persoonlijk interactief beeldscherm met gratis de nieuwste films, TV-series, muziek etc.
- Upgrademogelijkheden naar comfortclass / extra beenruimte: In Economy Comfort (alleen op intercontinentale vluchten) geniet je van extra beenruimte en een stoelleuning die verder naar achteren kan. De toeslag varieert van EUR 80 tot EUR 150.
- Handbagage voorwaarden: Je kunt 1 stuk handbagage meenemen van max. 55x25x35 cm., plus 1 extra item (handtas of laptoptas). Gecombineerd max. 12 kg.
- Ruimbagage: Op intercontinentale vluchten: 1 stuk ruimbagage van max. 23 kg., op Europese vluchten: alleen handbagage. Ruimbagage tegen betaling (v.a. EUR 15).
- Online inchecken in een groepsboeking: Ja
- Online inchecken (individueel): Ja, tot maximaal 9 personen.

Q: Welke bagagevoorwaarden hanteert de airline waar ik mee vlieg?
A: Elke airline hanteert eigen voorwaarden, de ANVR heeft een overzicht samengesteld waarop de voorwaarden per airline worden weergegeven. Je kunt dit overzicht hier raadplegen.

Q: Waar kan ik een ESTA-toestemming aanvragen voor mijn reis naar Amerika, en waar kan ik een eTA-toestemming aanvragen voor mijn reis naar Canada?
A: ESTA
Voor reizen naar de Verenigde Staten is het verplicht om het ESTA formulier in te vullen. Passagiers op vluchten naar de Verenigde Staten moeten vooraf persoonsgegevens verstrekken aan de Amerikaanse autoriteiten. De zogeheten ESTA-verklaring is onderdeel van het visa waiver programma en vervangt het bekende groene I-94W formulier. Het advies is dit uiterlijk 72 uur voordat je naar de Verenigde Staten reist aan te vragen. Reizigers die zich niet van tevoren hebben geregistreerd krijgen geen toegang tot de Verenigde Staten. Zorg er dus voor dat je de ESTA-verklaring tijdig aanvraagt alvorens je op reis gaat. Er wordt een toeslag gerekend van US$14 per aanvraag. Let op!: Bij vliegreizen via Canada naar Amerika is naast een ESTA ook een ETA toestemming nodig. Voor meer informatie kun je terecht op de website van de U.S. Customs and Border Protection: http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/id_visa/esta/
Het ESTA formulier dient enkel te worden ingevuld indien je per vliegtuig of per boot het land binnenkomt. Reis je vanuit Canada of Mexico naar Verenigde Staten dan vul je bij de grensovergang een groen I-94 W formulier (90 dagen geldig) in en betaalt u 6 dollar processing fee per persoon.

eTA
Voor reizen naar Canada is het verplicht om het eTA formulier in te vullen vóór je op reis gaat. Passagiers op vluchten naar Canada moeten vooraf persoonsgegevens verstrekken aan de Canadese autoriteiten. Reizigers die zich niet van tevoren hebben geregistreerd krijgen geen toegang tot Canada. Zorg er dus voor dat je de eTA verklaring tijdig aanvraagt alvorens je op reis gaat. De kosten bedragen CA$7 per persoon en dienen betaald te worden per creditcard. Iedere reiziger dient apart een aanvraag in te vullen.
Je kunt het eTA formulier online invullen via: http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp
De eTA toestemming is geldig voor een periode van 5 jaar, of totdat je paspoort verloopt.

APIS (grensformulier)
Het Amerikaanse Department of Homeland Security heeft in een wet vastgelegd dat alle luchtvaartmaatschappijen verplicht zijn persoonlijke data van haar passagiers op vluchten naar de Verenigde Staten door te zenden aan de Amerikaanse grensautoriteiten. Om als reiziger naar de Verenigde Staten hieraan te voldoen moet je het APIS-formulier compleet invullen en vóór vertrek op de luchthaven aan het grondpersoneel van de maatschappij waarmee je vliegt overhandigen. Wij wijzen je er op dat deze informatie absoluut noodzakelijk is om door de Amerikaanse grensautoriteiten toegelaten te worden tot de Verenigde Staten. Travelhome stuurt voor iedere reiziger een APIS-formulier mee met de reisbescheiden, met uitzondering van camper only boekingen.

Travelhome is lid van de ANVR Travelhome is lid van het calamiteitenfonds Travelhome is officieel IATA agent Travelhome is lid van SGR